روستای خانقاه

اجتماعیُ فرهنگی ُتاریخیُ مذهبیُ...

روستای خانقاه

اجتماعیُ فرهنگی ُتاریخیُ مذهبیُ...

روشندل توانای روانسری ،غفورسلیمانی را دریابیم...

مردی که نمادپشتکارواراده است....اورادریابیم.

 خیلی ازما آدم های سالم شاید تصورش هم برایمان سخت است که روزی  درسن 15سالگی درس خواندن را آغازکنیم وآنقدر پشتکاروهمت داشته باشیم که درسن 33سالگی دانشجوی دوره کارشناسی علوم سیاسی باشیم. ولی این کاربزرگ ازعهده مردی برآمده است که اهل رنج وتحمل شدائدروزگار

است واراده ای پولادین درورای دیدگانی است که به اذن خداوندازاودریغ داشته شده است. غفورسلیمانی  روشندلی که ازنعمت دیدن بی بهره است ولی دیدگاهی به وسعت یک دنیادارد درست است که او رنگها را نمی بیندامااراده,امیدو آرمانهای یک انسان کامل را به خوبی داردوکاری کرده است که به ما آدمهای پرادعا درس توانگری داده است. اوبا تاریکی جنگیده است ودیوظلمت رادرمشتان پولادین اراده مردی ازتبار کوهستان ,مچاله نمود,اوشایسته بهترینهاست پس اوراببینیم ودریابیم.

او مردی است که وقتی با هزاران نداری و مشقت بزرگ شد و سرپا افتاد، تا خودش را شناخت هر آنچه بود زنبیلی در دستانش بود که به روستاهای اطراف سرکشی می کرد و با دوره گردی روزگار می گذراند.

ادامه مطلب ...

توت چینی درروستای خانقاه آغاز شد.+گزارش تصویری


"توت چینی" هم برای خود مراسمی دارد. "توت چینی" انسان را به یاد مردان و زنان چالاکی میاندازد که تا بلندترین و نازکترین شاخه های درخت توت بالا رفته و برای ریختن توت آنرا می تکانند.

نیمه دوم خردادکه بیاید فصل توت است . درختان توت زودتر از همه میوه میدهند . و میوه دادنشان هیجان انگیز است . باد که میاید ، از زیر درخت که راه بروی یه بغل توت به سرت میریزد . درخت توتی نیست که دور و برش روی زمین خالی از میوه های رسیده ی بی تابی نباشد که در انتظار دست خواهش میوه چینی نمانده باشند و خود را به مسیر سرنوشت باد نسپرده باشند .

ادامه مطلب ...

هردم ازاین باغ بری می رسد...

«گزارش مصورسفربه کنیا»

اشاره:خانم حسنی رضائی دارای مدرک کارشناسی دررشته زبان فرانسه می باشدوی فرزند دکتر منصور رضائی ازاساتید دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ، ومادر ایشان خانم ثریا ویسمرادی ازاهالی روستای خانقاه است که اسفندماه 90 جهت دوره کارآموزی به کشورکنیا اعزام شد.با هم گزارش کارایشان را مرور می کنیم.

 

    سفر کردن زیباست اما تجربه ی کارآموزی من در آفریقا تنها یک سفر نبود. با شرکت آیسک  (AIESEC) در دانشکده ی کار آفرینی دانشگاه تهران آشنا شدم.      (آیسک با گزینش افراد مستعد و فرستادن این دانشجویان به کارآموزی های بین المللی، بستر لازم را  برای کسب مهارت و توانمندی های مدیریتی آنان فراهم می کند. اعضای آیسک علاقه مند به راهبری و حل معضلات جهانی مانند بیکاری، بیماریها، فقر و گرسنگی، تخریب محیط زیست و گرم شدن کره ی زمین و  موضوعاتی چون فناوری و پیشرفت جوامع، آموزش و کار آفرینی هستند.) کار کردن در کنار گروهی بین المللی  متشکل از دانشجویان کشورهای مختلف به مدت یک ماه، فرصتی بود تا بتوانم  با تدریس خلاقیت های هنری و ... در یک مدرسه ی ابتدایی در کنیا سهم بسیار کوچک ولی موثر در ارتقاء سطح جوامع داشته باشم. تعاملات فرهنگی که با دانشجویانی از کشورهای کنیا، چین، تانزانیا، اوگاندا و اتیوپی و ... داشتیم نیز بسیار با ارزش بود.

ادامه مطلب ...

اولین جشنواره مسابقات وبلاگ نویسی روز مهربانی در پاوه

انجمن ادبی روجیار مدیریت آموزش و پرورش شهرستان پاوه ،مسابقه وبلاگ نویسی را با نام روز مهربانی به مناسبت هفته معلم در اردیبهشت ماه سال جاری در بین همکاران فرهنگی برگزار نمود .

به همین مناسبت بنده نیزوبلاگی را به نام «نقش عشق»راه اندازی کرده ودرمسابقه شرکت نمودم که به عنوان یکی ازسه وبلاگ برترشهرستان برگزیده شد.شما را به دیدن این وبلاگ دعوت می نمایم:


وبلاگ نقش عشق

آخرین وضعیت جاده «پیروسین»


متن نامه آقای تقی ویسی درتاریخ 91/1/21 پس ازاحداث جاده ووعملی نمودن قول وتعهدایشان درموردمسدود نمودن جاده مذکور:

خدمت تمامی دوستانی که دراین وبلاگ درخصوص اینجانب اظهارنظر نموده اند سلام عرض می کنم ضمن احترام برای انتقاد،پیشنهاد ونظرات شما عزیزان می خواهم به منظور روشنگری وتنویر اذهان عمومی مطالبی عرض نمایم:

1- تمامی دوستانی که مرا می شناسند گواه وشاهد می باشند که اینجانب از طرفداران حفظ محیط زیست بوده ونسبت به طبیعت وتمامی زیبائیهایی که نشان ازقدرت الهی هستند تعصبی خاص دارم وگواه عملی براین ادعا درختانی هستند که برقلل کوههای مجاور غرس نموده ام وتابستان گذشته برای حفظ آنها بازبان روزه وباظرفهای 20 لیتری به آنها آب رسانده ام .
2- دوستانی که مطلع هستند من درآن حوالی قطعه باغی خریداری نموده ام وقصدداشتم درآن باغ یک خانه باغ احداث نمایم وبرای سهولت درحمل مصالح وبا هماهنگی با هیئت امنای محترم ،اقدام به ایجادیک راه موقت ماشین رو نموده ام وقطعا نیت مسدود کردن مجدد آن را هم داشته ام ولی اکنون که متوجه شدم که چقدرباعث نگرانی وجدان های بیدار جامعه شده ام ازطلاگشتن پشیمان شده وبه همان مس بسنده می نمایم.
3- امیدوارم که اظهارنظر دوستان درپس نامهای مستعارفقط ازروی خیرخواهی بوده باشد وانشاالله قصد ونیت دیگری نداشته اند .
برای همگی آرزوی موفقیت دارم.

ادامه مطلب ...

ویژگیهای زبان و ادبیات اورامی /به اهتمام :خانم زهرا عظیمی


روی هم رفته ،مردم اورامان سمبل مهر ، صداقت ، کرامت ، قناعت ، کوشش و تمام صفات بارز یک انسان می باشند ، به همین دلیل این خطه ، سرزمین شاعر خیزی بوده است و تاریخ ادبیات کرد ، مملو از اسماء شعرای اورامی سرا است . خیلی از دست نوشته های ادبی ، عرفانی و غیره نیز به این گویش وجود دارد

غنا در ادبیات اورامی دارای جایگاه ویژه ای است منشاء آن آب و هوا ی عالی ، کوههای سربه فلک کشیده ، زیبایی وصف نا پذیر، سرسبزی و بطور کلی طبیعت بکر اورامان این مردم را همنوا با چکاوک ها و صدای برف آبهای بهاری کرده وبه همین دلیل ذوق هنری آنان را زبانزد خاص و عام کرده است

ادامه مطلب ...

دیارما،سرزمین گیاهان دارویی،زینتی وخوراکی

گردآوری:مصطفی ویسمرادی

بومادران-بوژانه

گیاهی پایا وبابرگهای بابریدگی های عمیق وگلهای مجتمع وزردرنگ که دراکثرنواحی کردستان می رویدوبرای دفع کرم وصفرا جوشانده آن به کارمی رود.

این گیاه درعصربابلی ها برای تهیه مومیایی به کارمی رفته ودکتر معروف مادبیشتر بیماریهای صعب العلاج آن دوران را معالجه کرده ومعروفیت چشمگیری داشته بطوریکه تاریخ شناس فرانسوی دمرگان می فرماید :نام او namri نمری بوده و ولایت کردستان درعصربابلی ها بنام این پزشک نمری گفته می شده ودربیمارستان مادی آلان درسردشت وسازان درغرب پاوه طبابت می کرده از شهر سازان که 2790 سال پیش شهری مهم درعهد مادبوده آثاری به جای  نمانده وفقط نام آن درگفته های هرودوت وتاریخ قدیم یونان به چشم می خورد شلمه نصردوم برای دستگیری این پزشک معروف مادی به ولایت نمری یا کردستان تاخته ودرسال 823 قبل از میلاد بایورش به اطراف دیاله درکردستان جنوبی شهر «سازان»را تخریب کرده ونمری را با 5000 اسیر مادی به بابل وجنوب دیاله کوچانده وپادشاه ولایت کردستان به نام میردوک علیه شلمه نصردرکوهها دست به طغیان زده ومجسمه این پادشاه مادی به نام میردوک هنوز درشمال پاوه به چشم می خورد ونام پزشک معروف هم درآوازهای کردی اورامی ومکریانی به نام« الله نمری» هنوز زمزمه وسراییده می شود.

ادامه مطلب ...