روستای خانقاه

اجتماعیُ فرهنگی ُتاریخیُ مذهبیُ...

روستای خانقاه

اجتماعیُ فرهنگی ُتاریخیُ مذهبیُ...

امام جماعت مسجدجامع باباشیخ حسن روستای خانقاه انتخاب شد.

ماموستاعمرمعاضدی اهل روستای فرج آبادمنطقه طاء دارای مدرک حوزوی و24 سال سن به عنوان امامت مسجدجامع باباشیخ حسن روستای خانقاه منصوب شد.

وی تحصیلات حوزوی خویش را درمدارس علوم دینی شهرهای نودشه،سنندج وکرمانشاه به اتمام رساندوقبلا نیز موفق به اخذ مدرک دیپلم دررشته علوم تجربی شده است .

نامبرده درزمینه قرائت قرآن وتجوید دارای تجربیات ارزنده ای بوده وهم اکنون نیز شبهای یکشنبه بعداز نماز عشاء به تدریس قواعدتجوید متربیانی که قبلا موفق به ختم روخوانی قرآن شده اند، اهتمام ورزیده است همچنین شبهای چهارشنبه هرهفته نیز کلاس تفسیر ایشان برای عموم فعال می باشد.

وی درسخنانی تقویت باورهای دینی، اعتقادات مذهبی و مساجد را عامل مهمی در بازدارندگی گرایش قشر جوان به مواد مخدر و ناهنجاری های اجتماعی است.

ضمن تقدیر از خدمات چندساله ماموستا بختیار حیدری برای ماموستا عمر معاضدی نیزازخداوند متعال آرزوی توفیق روزافزون داریم.

.................................................................................................................................................

نقش کلیدی امام جماعت در جذب جوانان به مسجد

نویسنده: میلاد یوسفی

----------------------------------------

 

امام جماعت یکی از ارکان اصلی مسجد است که می تواند در جذب نوجوانان و جوانان نقش مهمی ایفا کند. اگر مسجد را پایگاهی در نظر بگیریم امام جماعت فرمانده آن پایگاه به شمار می آید. از آنجا که هر پایگاه فرمانده ی لایقی داشته باشد می تواند اهداف مد نظرش را پیش ببرد؛ اگر مسجد نیز امام لایق و مناسبی داشته باشد بدون شک در پیشبرد اهداف و آرمان ها می تواند مثمر ثمر واقع گردد.

 

 

همچنین صلاحیت‌ها، شایستگی‌ها، عملکرد، شخصیت و چگونگی برخورد امام جماعت با جوانان به طور مستقیم بر جذب افراد از جمله جوانان اثر می‌گذارد. (نوبهار، 1375، ص83)

 

 

در ارتباط با عملکرد و نقش امام جماعت به موارد زیر می توان اشاره نمود:

 

- روابط و احوال پرسی میان امام جماعت و جوانان باید از چارچوب رسمی و کلیشه ای به روابطی صمیمی و عاطفی بینجامد؛ به گونه ای که جوانان امام جماعت را مانند دوست صمیمی خود بدانند و بتوانند به راحتی با وی ارتباط برقرار کرده و سفره ی دلشان برایش باز کنند.

 

- امام جماعت لازم است برای جوانان وقت کافی بگذارد و در راستای پاسخگویی به سوالات، شبهات و حتی دیگر موضوعات علمی، فرهنگی، اجتماعی و... در حد توان همت بگمارد. همانطور که پیامبر اسلام (ص) بسیاری از اوقات پس از نماز صبح تا طلوع آفتاب در مسجد می‌ماندند، بخشی از این وقت صرف پاسخگویی به پرسش‌های دینی و حتی تعبیر کتاب‌هایی که مسلمانان دیده بودند، می شد. ( نوبهار، 1375،ص 31)

 

- در روشهای نوین تدریس که به روشهای فعال مشهورند،  درگیر نمودن دانش آموزان در فرایند تدریس از مهمترین کارهای معلم بشمار می رود. بدون شک با معدل سازی این روش به کمک امام جماعت در مساجد نیز می توان به نتایج مفیدی دست یافت. نظر به اینکه جوانان مشتاقند در فعالیت‌های گروهی و جمعی شرکت نمایند و به آنان در این ارتباط بها داده شود، لازم است از آنان در انجام کارهای مسجد نظیر پیگیری فعالیت‌های عمرانی، فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و... دعوت به عمل آمده و آنان را در این ارتباط ترغیب و تشویق کرد.

 

- انعطاف‏ پذیرى، خوش رویی و خوش خلقی از مواردی است که باید امام جماعت دارا باشد. دین اسلام دین آرامش، صلح و مکارم اخلاق است. این موارد باید در امام جماعت نمود پیدا کرده تا بتواند جوانان را مجذوب خود و مسجد کند. همانطور که خداوند به پیامبر رحمتش مى‏ فرماید: « وَ لَوْ کُنْتَ‏ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ‏ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِک؛ اگر سخت دل و ترش روى بودى همه از تو دور تو پراکنده مى‏ شدند ». با وجود آنکه پیامبر پیام آور صلح وآشتی بود بنا به فرموده خداوند اگر سخت دل و ترش رو بود هیچ گاه نمی توانست اصحاب را دور خود جمع کند و دل ها را در تسخیر خویش درآورد.

 

- علاوه بر موارد مذکور امام جماعت شایسته است، خوش تیپ، خوش سواد، خوش بیان باشد ( قرائتی، 1370 ،ص 5)، مواظب نظافت دهان و دندان و احیاناً بوی بد دهان خود بوده، در کلیه امورات مربوط به مسجد نظم و انظباط را مراعات کند و توانایی دوست شدن با جوانان و کنار آمدن با آن ها را داشته باشد (انصاری راد ، 1388). برای عموم مردم به ویژه جوانان دعا کند و دارای صفات بردباری ، بخشش، آسان گیری ، مواسات بوده (ابوالقاسمی ، 1378، ص 82-72) و از همه مهم آنچه را که می‌گوید خود و اهل خانواده‌اش عمل کنند.

.................................................................................

منابع:

1- قرآن کریم

2- محسن قرائتی (1370)، یکصد و چهارده نکته درباره نماز، ناشر؛ چاپ و نشر و طرح اقامه نماز.

3- نوبهار، رحیم(1375)، مسجد نمونه، چاپ دوم، تهران، ستاد اقامه نماز

4- انصـاری‌راد، علی‌اکبـر(1388)- راهـکارهـای ‌جـذب ‌جـوانان‌ بـه‌ مساجـد-

 

5- سایت موسسه فرهنگی اجتماعی تبیان

6- وب سایت اندیشه قم

7- ابوالقاسمی، محمدجواد (1378)، امام و ماموم در جلوگاه حضور، تهران، نشر یاس‌کبود

8-دکتر خورشیدی، عباس (1381)، روشها و فنون تدریس، چاپ اول، تهران، انتشارات یسطرون


تصاویرمرتبط:

 

گزارش مصورگروه کوهنوردی نوربه آتشگاه

 


گروه کوهنوردی نور به سرپرستی جناب آقای صباح ولدبیگی روز پنجشنبه پنجم دیماه نودودو به قله آتشگاه صعود نمودند.

نه نفراز اعضای گروه مذکور ساعت 9 صبح صعود را از روستای مزیدی شروع وپس از صعودبه آتشگاه ساعت دو وسی دقیقه بعد از ظهربه روستای خانقاه رسیدند.

آقایان :صباح ولدبیگی،دکتر جهانبخش ولدبیگی،حاجی خسروآبادی،طیب صفری،رفعت امینی،جهانبخش زبا ن گوهر،آقای حاتمی ودونفردیگراعضای شرکت کننده دراین صعود بودند.

بنده هم به محض اطلاع وبه رسم وفا درروستای خانقاه به استقبال گروه رفته تا پس ازگذشت23 سال بار دیگر به خدمت دوستان دوران تربیت معلم آقایان خسرو آبادی وطیب صفری  برسم .

تصاویر مرتبط:


نمایی به سمت  جنوب شرقی و از  زاویه روستای مزیدی
 

برف وآفتاب


واقعا زیباست

بازهم برفی زیبا بر فراز خط الراس

سختی مسیر

تا دلت بخواهد زیبایی

بخشی از مسیر

جمعی از همنوردان

نمایی دیگر از شهر هزار ماسوله پاوه

همیشه شاد وسرحال!
کمک به هم

 
درکنارهم

چشمه پر آب مسیر

پایان راه ودر کنار قلعه مشرف بر خانقاه

جای شما واقعا خالی ؟

سرپرست (صباح ولدبیگی)