روستای خانقاه

اجتماعیُ فرهنگی ُتاریخیُ مذهبیُ...

روستای خانقاه

اجتماعیُ فرهنگی ُتاریخیُ مذهبیُ...

مرحوم محمود حسینی مشهوربه کدخدا محمود


مرحوم محمود حسینی فرزندصوفی عبدالله متولد1304  از سال 1340 به عنوان کدخدای خانقاه منصوب گردید وتا 1357قبل ازانقلاب دوشادوش سایر همکاران ودوستانش(مرحوم حاج سیدمحمودمسعودی-مرحوم بهرام شهسواری-مرحوم حاج محمدمیری-مرحوم صوفی حیدرزرساو-مرحوم محمدصیدی وحاج عبدالله ژاله ) خالصانه وتنها به خاطر رضای معبود وخدمت به خلق از هیچ کوششی فروگذارنبوده وشبانه روز برای خانقاهی آباد می کوشیدند.

ازجمله خدمات مهم ایشان درطی این مدت عبارتند از:

1-اهداء چشمه آب باغ شخصی خویش به نام (ژه وژه وه)ولوله کشی آن با همکاری مرکز بهداشت محیط شهرستان پاوه واهالی روستا درحدود سالهای 1348الی 1350 یعنی 41 سال پیش درحالیکه هیچکدام از روستاهای همجواردارای آب آشامیدنی بهداشتی  سالم از طریق شبکه آبرسانی نبودند.

ادامه مطلب ...

جهان در سایه فرهنگ علمی.../عبیدفخرالدینی

نگاهی به ریشه های بحرانهای زیست محیطی:

   جهان در سایه فرهنگ علمی به آوردگاهی وحشتناک و پرغوغا تبدیل شده است؛ آوردگاهی میان انسان و طبیعت که بازنده از پیش تعیین شده آن -یعنی انسان- هنوز نمی خواهد پذیرای شکستی باشد که بر اساس ندانسته های خود رقم زده است. ندانسته هایی که هم اکنون نسل بشر و تمامی مخلوقات کره زمین را به لبه پرتگاه کشانده است.

  متأسفانه انسان امروز با تکیه بر قدرت علمی و صنعتی خود اینگونه می پندارد که با تعارض به طبیعت می تواند به آرزوی دیرینه اش که همانا تسلط بر طبیعت و قدرت های نهفته آن است دست یابد اما افسوس که خود می داند مرتکب اشتباه شده و توان مقابله با طبیعت را ندارد ولی نمی خواهد...!

   البته از انسانی که همه چیز را با عینک علم توجیه می کند، اخلاق و  وجدان را بر اساس علوم تجربی تفسیر و انسانیت و معنویت را در زیر تیغ جراحی جستجو می کند، خود را به پرستش علم ناقص و جدای از اخلاق سرگرم کرده، نیاز های معنوی را مانع توسعه و پیشرفت دانسته و تنها به تامین نیازهای فیزیولوژیکی و روانی می پردازد، بیش از این انتظاری نیست.

ادامه مطلب ...

روز درختکاری درروستای خانقاه+عکس


عده ای از دوستداران طبیعت درروستای خانقاه روز شنبه مورخ 14/12/89 درنقاط مرتفع روستاباکاشتن نهالهای سرو ،کاج،افراوزبان گنجشک به استقبال بهاررفتند.

طبق قرار قبلی ،راس ساعت 8صبح درمعیت دهیار(وزیر مرادویسی)وتنی چنداز جوانان علاقه مند درمرتعداری شهرستان پاوه نهالها را تحویل گرفته وساعت 2الی 4بعدازظهر دراطراف قبرستان 90 اصله سرو وکاج کاشته شد.

ازهیئت امنای قبرستان نیزجهت راهنمایی ومساعدتهای لازم دعوت نمودیم که جناب آقای سیدغفورفخرالدینی اجابت نموده وقبل از ما درمحل حاضرشده بود.

ادامه مطلب ...

هوای پاک هدیه ی خداوند/به اهتمام :رامین حسینی

ما انسانها برای ادامه ی حیات وزندگی خود باید محیط وشرایطی را مهیا سازیم که بتوانیم به راحتی وخوبی وهرچه بهتر درآن زندگی کنیم ،پس باید خود را باشرایط ومحیط سازگار کنیم. سازگاری،بامحیطی که خودما سازنده آن هستیم- باید برای پاکیزگی وسالم ماندن آن- تلاش کنیم. درحقیقت عواملی که درمحیط وجوددارند جواب اعمالی هستند که خودمان عامل اصلی آنها هستیم. اگربتوانیم محیطی که درآن زندگی می کنیم سالم ،پاک وعاری از هرگونه آلودگی باشد بدون تردید جوابی که محیط درمقابل به ما می دهد شادابی وطراوت روح ماست. گسترش شهر ها ،کارخانه ها، درشهرهای بزرگ خود باعث آلودگی محیط و بوجود آمدن- بیماریهای گوناگون می شود. ادامه مطلب ...

نقشه ماهواره ای روستای خانقاه درگوگل

دوست داریدبرفراز آسمانها روستای زیبایمان را   ببینید؟

پس منتظر چی هستید روی عبارت زیر کلیک کنید.

صعودبه آتشگاه

زمان حرکت:جمعه ششم اسفندماه 89

ساعت حرکت:5/5 صبح

مبدا:روستای خانقاه

مقصد:کوه آتشگاه

کوهنوردان:آقایان تقی ویسی-فاتح فیضی-فاروق خالقیارو...

ادامه مطلب ...

مناظربرفی


در چند سال اخیر یواش یواش به فکر افتاده بودیم که گویا سفیدی برف هم خاص اغنیاست.

ادامه مطلب ...

آشنایی با زندگی پربرکت ماموستا سید عزیز عزیزی

ماموستا سید عزیز عزیزی فرزند سید قادر فرزند سید عزیز از سادات روستای خانقاه در تاریخ 1288 ه ش متولد شد. علی رغم شیوع بی سوادی درآن زمان وی اشتیاق فراوانی به خواندن ونوشتن و کسب علوم دینی داشت .سپس جهت فراگرفتن علوم اسلامی با پای پیاده و با نبود امکانات به مناطق مختلف از جمله کردستان عراق، سنندج ومریوان عزم سفر کرد. ایشان حدود 8 سال در پی تحصیل علوم اسلامی بوده است. بعد از اتمام دوره طلبگی به تلاش و جهد وجد برای امرار معاش کمر همت را بستند. و مدتی از عمر خود را به سرکار گری و باغداری صرف نمودند.در این اثنا با نوجوانان و خردسالان کلاسهای قرآنی برگذار مینمودندو با کتبهایی از جمله :روله بزانی و گلستان و اقبال نامه تدریس میکردند.تا اینکه از طرف کریم بگ  به تعلیم کودکان و خردسالان و نوجوانان منصوب شدند.پس از آن به عراق رفتند وبه امام جماعت خانقاه(تکیه) حلبجه توسط شیخ احمد فرزند شیخ حسام الدین منصوب گشت .

ادامه مطلب ...