روستای خانقاه

اجتماعیُ فرهنگی ُتاریخیُ مذهبیُ...

روستای خانقاه

اجتماعیُ فرهنگی ُتاریخیُ مذهبیُ...

مصاحبه مهندس موسی زاده با دکترافراسیاو هورامی

به بهانه فوت دکترافراسیاب هورامی که در چهارشنبه گذشته در مسکو اتفاق افتاد.

برای مشاهده مصاحبه اینجا را کلیک کنید.

شه وگاری دریژ(یـــه لـــــدا)

ئیشه وشادییه ن ئامــانوزمســـــــــــــان               فه سلی  فه نـاوفـه وت  سه ردانو د یسان

خه لک دان ته داره ک تولانی شــه وه ن             سه ران گیج ومات چه م مه سی خه وه ن

چیش  بیه ن وه ی ته ورمه ویاران وه شی           شه وکیشان به سـه ردی وشـــــاران  ره شی

سه ره م سربیــه ن  چی ده نگ وبا ســـــه            مه که ران  جــه بــه د تـاریف به  خا ســه

دونیا ش گردکه رده ن به ســه ردائه سیر             که شوکووساراش که رده ن  زمهـــه ریر

وه ختی ناخــه وه ر هه یبه ت مه نمــانو              ره شه وای به د خو وه عــــه رز مه شــانو

داران  گرد که رده ن ته مام ره شورووت             نه سای حکمتش گیان داران بی قــــوت

نیشته ن وه روی ته خت چون زوحاکی دون           وه لاتش که رده ن ئه سیــــروزه بـــون

نیه نش ته ره حم  به گـــــه داو ده رویش              یه کسه رمــــه رانو حکم رانی ویــــش

ادامه مطلب ...

من وشخصیتم

نویسنده:سیداحسان شمسی(لیسانس حقوق)

چرا پول و ثروت را می جویی ؟ فقط برای داشتن یک شخصیت . تا بدانی که کیستی ، تا کسانی باشند که بتوانند بگویند تو کیستی . چرا به دنبال قدرت و پرستیژ می روی ؟   به همان دلیل .

انسان در جستجوی دائمی برای خود است . انسان در بحران دائمی شخصیت است . و چون در گذشته امور ثبات بیشتری داشتند ،‌مردم در راحتی بیشتری بودند . حالا امور آنقدر به سرعت تغییر می کنند که شخصیت تو دوباره و دوباره خرد می شود .

فقط فکر کن : در زمانهای قدیم به نسبت فرهنگ امروزی،در مملکت خودمون خصوصا مورد اشاره فرهنگ ایرانی یا نزدیکتر کوردی که آوازه اش از تعاریف به گوشمان خورده و از بزرگترهایمان شنیده ایم  یکبار که ازدواج می کردی ، دیگر تمام بود . تو دیگر به دنبال مرد یا زن دیگری نمی رفتی ؛ آن کل زندگی تو را در بر می گرفت . عقیده ی معینی ثابت می شد ، آرام آرام ، شوهر بودی ، پدر بچه ها ،‌این و آن . اما حال آن دشوار است!

ادامه مطلب ...

دبستان بوعلی خانقاه(1348)


ایستاده ازچپ:مرحوم بهاالدین ویسه(معلم)-مرحوم صابرخوشخو-سیدنازار احمدی-اقبال ژاله-سیدنورالدین شمسی-هوشنگ ویسه-؟-؟-منصورژاله-قادرمیری-محمدعزیز همتی-محمدغفاری-؟-آقای مبارکشاهی(معلم)ومرحوم سیدمحمدشمسی و...

زمان:سال 1348

مکان:روستای خانقاه(نمامه)

منبع:ارسالی ازطرف آقای صابرصیاد

چکیده ای از مقاله تکامل انسان*

نویسنده:مسعود حیدری زاده  ، دکترای زیست شناسی

از دیدگاه زیست شناسی، انسان هوشمند ( Homo sapiens)  بدلیل تحول شگفت انگیز ساختار عصبی مغز دارای توانایی هایی است که او را از بقیه گونه های انسانی و جانوری متمایز می نماید. از جمله این تواناییها می توان به قدرت فکر و اندیشه، قدرت تفکر انتزاعی، توانایی بیان اندیشه ها و افکار با بکار گیری علایمی (Symbols) بصورت « زبان »  (language  ) که وسیله ایی است  برای انتقال آموخته ها، تولید و انتقال دانش، توانایی به کار گیری ابزارها و فراتر از آن توانایی ساختن ابزارهای جدید،  اشاره کرد. این مجموعه توانایی ها که همگی ناشی از ساختار پیچیدۀ مغزی انسان هوشمند هستند، مجموعه ای از دانش، تکنولوژی، زبان و ... را تحت عنوان فرهنگ،    ( Culture) ، بوجود آورده و انسان هوشمند را موجودی دارای فرهنگ می نماید. تکامل فرهنگی تنها برای انسان هوشمند مطرح می شود. ادامه مطلب ...

3واقعه مهم تاریخ هشتاد سال اخیر اورامان : جعفر سلطان و شیخ نصر ا

جافرسان

 نه به گی مامون نه ته یموری  له نگ ____هیچ کس هه ورامان نه گرته ن وه جه نگ   

  غه یر جه خان ئه حمه د به گ له ری خانان ___ئادیچ به حیله ش گرتش هه ورامان

                 

                      درگیری جعفر سلطان و قوای رضا  شاه            

اورامنان از دیر باز تا به امروز همچون مردم دیگر اقوام مرزی سایر ملل بعلت واقع شدن در ناحیه ای حساس ازکشور از جمله اجتماعاتی بشمار رفته اند که دارای دانش سیاسی و اجتماعی نسبتا بالایی نسبت به سایر عناصر اجتماعی دیگر مرزوبومشان بوده اند . سطح دانش سیاسی اورامنان و اطلاعات جنگی- نظامی آنان در طول تاریخ شهره اقوام وطائفه های مختلف و اطراف آنان بوده است .که از دلایل مهم این قضیه استقرار مردمان این سرزمین در جغرافیای سیاسی کردستان  بوده است . ادامه مطلب ...

در آستانه سومین سفر رئیس جمهور به شهرستان پاوه

نگرانی های دوباره مردم

مقایسه پاوه در چهار برهه زمانی مختلف

کارهای انجام شده در طی 10 دولت اخیر برای این شهرستان و.................

با توجه به آغاز دور سوم سفرهای استانی رئیس جمهور و همراهان جهت پیشبرد اهداف دولت در آخرین دور رئیس جمهوری  دکتر احمدی نژاد برآن شدم  تا با اشاره ای اجمالی به 2 سفر پیشین ایشان و هیات دولت به استان کرمانشاه و و بویژه شهرستان پاوه و اما و اگرهای آن دو سفر - خود را برای استقبال از سفر آتی ایشان آماده کنیم .

ادامه مطلب ...

دیرینه شناسی زبان اورامی(قسمت دوم)

 معنی واژهی هورامان

هورامان یکی از مناطق قشنگ و دلربای کردستان است که به سختی کوهها، جنگلها، قلههای پربرف و درههای سرسبز مشهور است. در دامن این کوههای بلند و مناظر دیدنیش، چندین شاعر مشهور مانند: بیسارانی، صیدی هورامی، کاردوخی، ملا خدری رواری، میرزا عبدالقادر پاوهای و ... و همچنین هنرمندانی همچون: عثمان هورامی، محمدحسین کیمنهای، جمیل نوسودی و ... زاده و پرورده شدهاند.

مرز جغرافیایی منطقهی هورامان در شرق، شهرستان سنندج، در غرب، منطقهی شهرزور عراق، در شمال، شهرستان مریوان و در جنوب، شهرستان جوانرود است.

ادامه مطلب ...

مثل اینکه دوباره...

 ازمیان کسانی که برای دعای باران به تپه ها می روند

 

                      تنها آنهایی که با خود چتر به همراه می برند

 

                                                         به کار خود ایمان دارند

دیرینه شناسی زبان اورامی(1)

تهیه کننده :زهرا عظیمی

زبان اورامی (هورامی)

مقدمه

اورامانی یا اورامی به کردی: هه‌ورامی( Hewramî) یکی از گویش های زبان‌ کردی است. در قسمت‌هایی از ایران و عراق که اصطلاحا هورامان نامیده می‌شود با آن سخن می‌گویند.یکی از ویژگی‌های این زبان وجود مونث و مذکر در اسامی است.
محمد معین پدیدآورنده یکی از فرهنگ‌های مهم فارسی به نام فرهنگ معین (در شش جلد) در مقدمه این فرهنگ درباره تاریخ زبان فارسی میگوید:
برای آشنایی بیشتر با زبان پهلوی باستان زبان کردی اورامی یک منبع مهم است. پهلوی با وزنی بخصوص و همانند گورانی خوانده می‌شده است وگاهی آن را پهلوی وبرخی اوقات آن را اورامه، اورامن و اورامنانیان میگفته اند.
شاید برای دریافت این موضوع که، اورمنان، همان گونه‌ی فارسی (هورامه نان) اورامی است و با واژه‌ی (هه ورامان) یکی است، به تلاش چندانی نیاز نباشد. هورامه‌نان – هورامانان = هور + امان (امدند) + آن – زمان طلوع خورشید. همچنان که می‌گویند: (به یانیان) بامدادان، (ئیواران) زمان عصر.
زبان کردی هورامی برای سده های طولانی زبان ادبی غالب در کردستان جنوبی (شامل استانهای کردستان، کرمانشاه، ایلام و بخش هایی از کردستان عراق) بوده است و بسیاری از شاعران کرد اشعار خود را به این زبان سروده اند که از میان آنها می توان به شاعران بزرگی مانند مولوی کرد (تاوگوزی)، صیدی هورامی، میرزا عبدالقادر پاوه ای و ... اشاره نمود. کتاب حدیقه سلطانی بسیاری از این شاعران را نامبرده و نمونه ای از اشعار آنها را ارائه کرده است. بسیاری از کتاب های اهل حق به این زبان نوشته شده اند که از جمله کهنترین کتاب های نگاشته شده به زبان کردی بوده و همچنین از جمله معدود کتاب های نوشته شده به زبان های ایرانی در سده های نخستین پس از اسلام می باشند. صدیق صفی زاده (بورکه یی) در مقدمه کتاب فرهنگ ماد-جلد نخست، تاریخچه ایی کوتاه از تاریخ ادبیات اورامی عرضه کرده است .

ادامه مطلب ...