روستای خانقاه

اجتماعیُ فرهنگی ُتاریخیُ مذهبیُ...

روستای خانقاه

اجتماعیُ فرهنگی ُتاریخیُ مذهبیُ...

مانـتــوی ته سکـوله /کاک موسته فا ره حیمی



  هــه ی داد ئـازیـزان ئـیـنـه چـه دابـه ن
شـارم شـون کـه وتـه ی داب نابابـه ن

بـاس جـه حیجـاب شپـرزه وبی شــون
مـانتـو ورووسـه ری بی تـان وبی پون

مـانتـوی تـه سـکـولـه بیـه ن بالاپوش
سه یرئه حوالش دل که رده ن په روش

گجی وفـه قیـانه بـا وش نـه مــه نـــه ن
مانتو فاتیحه ی کوا وسه لته ش وه نـه ن

کـولــوا تـه رپـوشی بـالای کـورده ژه ن
بـالاش بـه وینــه ی شیـرینی ئه رمه ن

بیـه ن وینـــه ی قــالاو گیـلانـه ره شی
چـوون بـاقـی مـه لان نمه که رو وه شی

ادامه مطلب ...

این است دنیای مجازی...

خانه ای مجازی ساخته ایم تاهرازچندگاهی سنگ صبورهم شده ودلنوشته های خویش را برای همدیگر بنگاریم .اما این باردراین خانه میزبان عزیزی بوده ایم که به هنگام وبگردی جهت کارپژوهشی خویش ،تصویری از قدیمی ترین کوچه های روستایمان  به دلش می نشیندوهمان عکس را به عنوان معرف کتابش برروی جلد آن انتخاب کرده ودرج می کند.

اوکسی نیست جزدکترحسین بهروان استاددانشگاه فردوسی مشهد که درادامه بابیوگرافی ،کارهای تحقیقاتی وفعالیتهای علمی وی بیشترآشناخواهیم شد.

ادامه مطلب ...

بامردم روستای خانقاه درروز عیدقربان به روایت تصویر

روز یک شنبه مورخ 90/8/15 همگام با زائران خانه خدا مراسم ملکوتی نماز عیدقربان به امامت ماموستا سیدعبدالقادرعزیزی  درمسجدجامع روستای خانقاه اقامه گردید.

وی درسخنانش ضمن آرزوی قبولی طاعات وعبادات حجاج بیت الله الحرام وتشکراز همت وبخشش مالی مومنین وافرادخیرجهت شرکت در امرمقدس قربانی، یادآورشدکه عیدفطروعیدقربان ازاعیادمهم اسلامی هستند که بایدمسلمین به خاطرموفقیت درعبادت ودوری ازگناه وانجام مناسک حج این اعیادراجشن بگیرند.

ادامه مطلب ...

مصاحبه خبرگزاری (ایسنا) باکاک برهان لهونی کارشناس ارشدعلوم اقتصا

کارشناس ارشد علوم اقتصادی استان کردستان گفت: با وجود ارتباط مناسب فرهنگی و اجتماعی بین کردهای ایران و عراق متاسفانه نتوانسته‌ایم از نظر اقتصادی، استفاده بهینه‌ای از بازار بکر و دست نخورده شمال عراق ببریم در صورتی که باید از ظرفیت مناسب شمال عراق برای فعالیت‌های اقتصادی بیشتر استفاده را کرد.  

'برهان لهونی' در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) افزود: در دیگر کشورهای منطقه و سایر همسایگان عراق، حجم مبادلات مرزی و فعالیت‌های اقتصادیشان با این کشور، چندین برابر ماست

وی تصریح کرد: البته باید در نظر داشت که با توجه به مشترکات اجتماعی و فرهنگی موجود، طی سال‌های گذشته ارتباطات تجاری، فرهنگی و اقتصادی گسترده‌ای بین کردستان ایران و عراق ایجاد شده، اما این ارتباط با توجه به پتانسیل موجود به هیچ وجه کافی نیست

ادامه مطلب ...

ئه ی وه ته ن...


ئه ی وه ته ن پاییز به خیربی ،چونکه ئیستا باومه

گه رم وساردی فه سله که ت  عه ینه ن دله ی شیواومه

با  ره شت  ئاهی  ده رون و هه ورت هه ر وه ک چاومه

نم نمی باران ئه باری وه ک تکه ی زوخاومه

شاخ وداخی تو نمونه ی جه رگی هه ل قرچاومه

ادامه مطلب ...

نقدی کوتاه بر نوشته اسلام و نابسامانیهای فکری مسلمانان

کسانی که این روزها روشنفکرمابانه از علوم انسانی غرب دفاع می کنند و هر گونه نقدی بر آن را بر نمی‌تابند و به حساب عقب ماندگی ذهنی منتقدین می گذارند، در یک کلام در زمره جریانی جا می گیرند که اساساً مقوله‌ای به عنوان غرب‌زدگی را قبول ندارد. آن هم هیچ قرائتی از غرب‌زدگی را! اعم از نظر مخالفان سطحی‌نگر غرب‌زدگی و یا مخالفانی که غرب‌زدگی را به‌طور عمیق کاویده و به اصطلاح ته و توی شیطانی آن را در آورده انداگر علوم انسانی غرب مقبول است، پس آنچه به‌عنوان غرب‌زدگی در خلال چند دهه گذشته تا کنون مطرح شده است، چه موضوعاتی را در بر می گیرد؟ آیا مراد از غرب‌زدگی این است که از علوم تجربی و ریاضی غرب که ریشه در کاوش های علمی عالمان دنیای اسلام چون ابن سینا و زکریای رازی و جابربن حیان و... دارد، نباید استفاده کرد؟! این که می شود ارتجاع محض!

ادامه مطلب ...

اسلام و نابسامانیهای فکری مسلمانان

جامعه غرب جامعه ای مادی گراست. جامعه غرب جامعه ای کافر به دین دارد. جامعه غرب جامعه ای پر از بی بند و باری است. جامعه غرب جامعه ای شهوتران که مردمانش می خواهند خود را از لحاظ جنسی ارضا کنند. جامعه غرب جامعه ای است که غیرت و ناموس برایشان مهم نیست.

این جملات شاید برایتان اشنا باشد. سالهای سال این جمله ها در جامعه مسلمانان تکرار شده به گونه ای که تا یک دهه پیش تصور اکثریت مردم در مورد غرب همین بود. من بالشخصه زمانی که شاهد این قضاوت ها هستم برای خودم و جامعه ام تاسف می خورم که می خواهیم خودمان را گول بزنیم با زدن برچسب های کافر- بی بند وبار و ...

ادامه مطلب ...