روستای خانقاه

اجتماعیُ فرهنگی ُتاریخیُ مذهبیُ...

روستای خانقاه

اجتماعیُ فرهنگی ُتاریخیُ مذهبیُ...

به یادصفا وصمیمیت قدیم

چه خوب می شد مثل گذشته انسانها بدون قید و بند و بدون هیچگونه تشریفات و تجملاتی، در کمال سادگی، صداقت، صفا و صمیمیت با همدیگر همکاری داشته همدلی می کردند، مشکلات همدیگر را حل می کردند نه اینکه با رفت آمدهای آنچنانی بر مشکلات یکدیگر بیفزایند.

 

نشستن پای صحبت مادربزرگها و پدربزرگها چه صفایی دارد از رسم و رسوم قدیم الایام می گویند با آن کلام شیرین و جذاب خود از مراسمات عروسی، عزا، میهمانی، و لیمه نوزاد تا برداشت محصول و ... را به تصویر می کشند و از شیرینی و لذت زندگی ساده و بی آلایش و دور از تشریفات آن روزها سخن می گویند. از آرامش روحی و روانی و سلامت جسمی که نتیجه کار و تلاش بدنی مردم آن روزگار بود بحث می کنند از صفا و صمیمیت، راستی و صداقت، سادگی و پاکی و رفاقت و یکدلی و یکرنگی، از دوستی های بی رنگ و ریا، از همکاری و همدلی و همدردی و تعاون، از انسانیت و وجدان اخلاقیات و تعهد و وفای به عهد و پیمان حرف می زنند و مدام از سختی زندگی در این دوره و عوض شدن ارزشها و عدم آرامش و آسایش امروزه گله مندند.

ادامه مطلب ...

گزارشی از برگزاری مراسم مولودخوانی درمسجدجامع روستای خانقاه

یک شنبه شب مورخ 23/11/90 رأس ساعت 45/7 دقیقه پس ازاقامه نماز عشاء باحضورجمع کثیری از مومنان واهالی روستای خانقاه جشن مولودی خوانی درمسجدجامع روستای مذکوربرگزارگردید.

پس از قرائت قرآن توسط آقای حشمت حسینی ،جناب ماموستا سیدعبدالقادرعزیزی امام جمعه روستا ضمن ایراد شخنانی مقدم مدعوین راگرامی داشته ومیلادمسعود حضرت محمد(ص)راتبریک گفتند،سپس گروه سرودبه تک خوانی کاک اسدالله سرودزیبایی را اجرانمودند.

ادامه مطلب ...

ویژه نامه انتخابات/به قلم سلمان مرادیان

33 سال از اولین انتخابات که به رفراندوم جمهوری اسلامی ، آری ، جمهوری اسلامی خیر معروف است گذشت .واضح است ده دوره ریاست جمهوری و هشت دوره مجلس درحال سپری شدن است که به تبع به همان اندازه که نقاط قوت خود را متبلور می کردند تا به خود مشروعیت بخشند ، دارای نقاط ضعف بودند در ایران دولتها و مجالس که با نام های قوه مجریه و مقننه شناخنه شده هستند ، در هر دوره چهره ها و اشخاص جدیدی را در لباس دو قوه به کرسی وضع و اجرای قوانین می نشاند . اما این آمدنها و رفتن ها جهت بهتر سازی احوال ملت که مردم را از کارگر و سرمایه دار، غنی و فقیر، با سواد و بی سواد، کوچک و بزرگ ، زن و مرد ، خلافکار و پلیس و ... در بر می گیرد را شامل می شود تا مجموع قوانین مصوب در مجلس که در حمایت از اقشار مختلف کشور است توسط دولت به وضع اجرا در آید .

ادامه مطلب ...

همایش تجلیل از داوطلبان نمونه هلال احمر کردستان برگزار شد +گزارش


طی مراسمی در سنندج
همایش تجلیل از داوطلبان نمونه هلال احمر کردستان برگزار شد
سنندج _ همایش تجلیل از داوطلبان نمونه و خیر جمعیت هلال احمر کردستان در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج برگزار شد.

به گزارش خبرنگار کردپرس،  طی مراسمی با حضور مسئولان کشوری و استانی جمعیت هلال احمر، استاندار کردستان و جمعی از مسئولان استانی و محلی از داوطلبان نمونه، تلاشگر و خیر جمعیت هلال احمر کردستان تقدیر به عمل آمد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر کردستان در این مراسم طی سخنانی اظهار داشت: برگزاری این همایش تجلیل از خدمات داوطلبانی است که خدمت به همنوعان و آسیب دیدگان را در سر لوحه کار خود قرار داده و بدون چشم داشتی عاشقانه فعالیت می کنند و همچنین فرهنگ سازی و نهادینه کردن این اقدامات از اصول انساندوستانه سازمان است.

ادامه مطلب ...

تضمینی برمثنوی های مولوی کرد(تی هه لکیش)


 سیدرحمان محمودی /کارشناس ارشدزبان وادبیات فارسی

 

خه یلیون ه ن وه فای دلبه ریت مه رده ن

تو غه یروو جه فای  هیچت نه که رده ن

دلت به وینه ی به فراوان سه رده ن

راسم پی واچه دلت پر ده ردن

یاخوعار ته ن دوس وه یاد که رد ه ن

*******

جه دووری بالات عه قل شی نه د ه س

به شیتم  زانا قه و موو  دوسو و که س

هانام هه ر لاوتون بو به فریاد ره س

دل ره قی تا که ی ئیتر وه سین وه س

والله جه دووریت هابیم وه قه قنه س

ادامه مطلب ...

روزهای سرد وسخت اینگونه ایم...


شرکت کنندگان:نزدیک به 50 نفرازاهالی روستای خانقاه

زمان:جمعه 14 بهمن ماه نود

ساعت حرکت:7/30 صبح

ساعت بازگشت:9/30 صبح

عکاس:مصطفی ویسمرادی

ادامه مطلب ...

جوانان شاغل درروستایمان را دریابیم!!!


   همه ی ما می دانیم که در اسلام کار از اهمیت زیادی برخوردار است « الکاد لعیاله کالمجاهد فی سبیل الله»، جوینده روزی و کوشش کننده برای تحصیل آن همچون مجاهد در راه خدا درجه دارد. در اسلام کار  اگر در راه خدا باشد خود نوعی عبادت است، همه ی بزرگان انبیا و امامان اهل کار و تلاش بودند و برای کسب روزی تلاش می کردند. همه ی این ها قداست کار را می رساند. اما اگر نگاهی به فرهنگ جاری در بین مردم داشته باشیم می بینیم امروزه برخی به دنبال این هستند که از آسان ترین راه، بیشترین منفعت را بدست بیارند. در حقیقت ما کار گریز هستیم. اگر می شد که بخوابیم و از آسمون برامون پول بباره بیشتر لذت می بردیم. در گذشته های نه چندان دور مردم اعتقاد داشتند هرچه شغل و کار سخت تر بود ، ارزش و قداست بیشتری داشت. مثلاً هرکاره تراش (سازنده ظروف سنگی) از آن جا که رنج زیادی را برای تولید محصول متحمل می شد، در نزد مردم دارای ارزش و احترام ویژه ای بود.

ادامه مطلب ...

وقف «هدیه ای ماندگار»+عکس

هرساله با فرا رسیدن ایام هفته وقف (هفته آخر ماه صفرالمظفر) از کنار آن بی تفاوت میگذشتیم .حتی بسیاری از ما اصلاً نمی دانستیم از بین تمام روزها و هفته های سال روزی هم بنام روز وقـف داریم.نمی خواهیم بگوییم مقصر کیست؟ شاید بتوان گفت همه مقصّـریم و در این مورد کوتـاهی کرده ایم.بگذریم!

ادامه مطلب ...

نسل سنجاب درروستای خانقاه روبه انقراض است.

اگر چنین پیش رویم سنجاب را هم باید به لیست گونه های منقرض شده منطقه چون قوچ ومیش وکبک و  کل وبز و...اضافه کرد. تلاش برای زنده گرفتن ، به عنوان مهمترین تهدید این جونده دوست داشتنی  شناخته می شود . در این میان ضعف اداره ی محیط زیست شهرستان پاوه ومسئولین واهالی روستایمان   محسوس است چرا که نظارت کافی در حفاظت از این حیوان انجام نداده ایم.

ازدیگر عوامل شکار می توان به  پایین بودن مبلغ جریمه برای شکار و قاچاق این حیوانات، اشاره کرد...

ادامه مطلب ...