روستای خانقاه

اجتماعیُ فرهنگی ُتاریخیُ مذهبیُ...

روستای خانقاه

اجتماعیُ فرهنگی ُتاریخیُ مذهبیُ...

رابطه دین باواقعیت های ملموس درجامعه (2)

نویسنده:سیداحسان محمودی

یکی از دلایل منطبق نشدن دین با جامعه یا همان جمله معروف (که دین قدیمی شده و به درد این جامعه نمی خورد) می تواند این باشد که افراد اگاه ما در این جامعه به طور نا آگاهانه ما را گمراه کرده اند در اقتصاد یک اصل کلی وجود دارد که در این مسئله نیز صادق است که می گوید انسان ذاتا ابتدا به دنبال رفع نیازهای ضروری است به این صورت که ابتدا نیازهای مادی که شامل: خوراک پوشاک مسکن ... و در انتها به دنبال تجملات است و بعد از رفع این نیازها ذاتا به دنبال معنویات است در جامعه مادی امروز خیلی ها هنوز در رفع نیازهای اولیه خود مانده اند با وجود تلاش فراوانشان هشت در گرو نه است پس چطور انتظار داشته باشیم جامعه ما به لحاظ دینی پیشرفت کند. کسی که از صبح تا غروب کارگری و عملگی می کند مطمئنا برای او انرژیی نمی ماند تا به فکر معنویات باشد اگر واجبات را هم انجام دهد به نوعی هنر کرده است در مقابل در جامعه هایی مانند امریکا و اروپای غربی به دلیل اینکه مردم از لحاظ مادی تامین شده اند (البته در مقایسه با کشورهای جهان سوم) خود به خود به دنبال معنویات هستند به گونه ای که در سال 2007 کتاب مثنوی معنوی مولانا رکورد پر فروش ترین کتاب را در امریکا به خود اختصاص می دهد. در جامعه ما این اصل نقض شده است که نتیجه اش را عملا می بینیم و شاید دلیل دیگر تفسیرهای مختلف و اشتباه از دین که به خورد مردم داده می شود.

ادامه مطلب ...

حاج سیدمحمود فخری (مشهوربه جراح)

افراد حاضردرعکس:ازراست:محمدغفاری(معلم روستای ساتیاری)-مرحوم حاج سیدمحمود فخری(درحال رفتن به ساتیاری جهت مداوای بیمار)_طه نصری(ازاهالی روستای ساتیاری)

زمان:دهه 60

مکان:جاده روستای ساتیاری

منبع:ارسالی از طرف آقای محمدغفاری

توضیح:حاج سیدمحمود فخری ،کسی که به یُمن دستان شفابخشش قریب به 50 سال مردم اورامانات ازوجود اوبهره برده وبه عنوان جراح محلی واستادی زبردست همه به نیکی ازاو یادمی کنند ،بالاخره دردهه 70 درحالی که جهت مداوای بیماری به روستای هجیج تشریف برده بود درهمان جا جان به جان آفرین تسلیم کرد.اطلاعات بنده از خدمات وتلاشهای او اندک است درانتظار نوشته های فرزندان اندیشمندش هستیم تاشخصیت واقعی ایشان بیشتربه همه معرفی شود.

یادی ویادگاری...

ماموستا سیدمحمدرشیدمحمودی فرزند سیدرحیم درسال 1296 ه ش درروستای خانقاه به دنیا آمد.او از دوران کودکی علاقه خاصی به فراگیری درسهای قرآنی داشت وبه راهنمائی پدر نزد استادان بزرگواری همچون سیدباقی قاضی (ناصری)وسیدحسین مسعودی خانقاهی تلمذ نمود .

پس از آشنایی هرچند مختصر با علوم دینی بی صبرانه راهی روستاهایی همچون ده لیلی و... (ازتوابع جوانرود) گردید وبه عنوان امام جماعت درحد وسع وتوانایی خویش به آموزش قرآن وامورات دینی همت گماشت .

سرانجام آن بزرگوارپس ازسالها تلاش وارشادوتبلیغ  درسال 1360ه ش وفات یافت.

ادامه مطلب ...

کشاورز نمونه سال 1341 شهرستان پاوه

مکان:فرمانداری پاوه

زمان :1341

افرادحاضردرعکس:فرماندار پاوه-حاج سیداحمد احمدی

منبع:ارسالی ازآلبوم بیت حاج سیداحمد احمدی

واژ ه گان مشترک اورامی _ اوستا و پهلوی


(مکنزی) خاور شناس برجسته اروپایی کتابی را به عنوان (دیاکلتیک اورامان لهون ) چندین سال پیش در زمینه گویش اورامی نوشته و تدوین کرده است.وی  معتقد است این گویش به صورت زبانی جداگانه  از زبان کردی است و آنرا دارای ساختار و دستور جداگانه ای از زبان کردی می داند. که به نظر اینجانب که نگارنده نوشته   موجود هستم سخن  ایشان را تا حدودی غیر منطقی نمی دانم و آن را  تایید مینمایم .چراکه  زمانی یک شیوه سخن گفتن را لهجه و گویش باید دانست که سایر لهجه و گویش ها آن را بفهمند و قدرت تشخیص واژه گان آن را داشته باشند . در حالیکه اگر یک فرد کلهر  یا سورانی یا کرمانج  به اورامان وارد شود کلمات بسیار نا چیزی از این زبان استخراج می کند.

ادامه مطلب ...