روستای خانقاه

اجتماعیُ فرهنگی ُتاریخیُ مذهبیُ...

روستای خانقاه

اجتماعیُ فرهنگی ُتاریخیُ مذهبیُ...

په ندی پیشینیان به هه ورامی

(  وه لوه له ی د یدار )

 کاک مصطفی رحیمی

 دیسان وه لوه له ی دیدار دوســـه ن                   حا جی وه ته واف  نه وجا پابوســـــه ن

 حاجیـــــــان پول پول جه نزیک ودور                  رونیان وه روی باره گــای ســــــــــرور

 نیمی وه دل ســــاف نیمی گـــــــوناوه                  شــه وان تا ســـه حه روه ته مه نــــاوه 

 یویو مه لالان ده س وه دوعـــــــــاوه                  به ل هه وری ره حمه ت نه و باره گاوه

 وارانی کـــــــه ره م بوارنولیشـــــــان                   بشـــــــورو گـــوناه جـه سـه رتاپیشـــان 

 به لکوکه ره مدار کــه ره م بنمــــانــو                 نه سـایه ی  ره حمه ت  عه فوی بکیانو

بکه روش خه لات موخلســـــان ویش                  تاکــــوپه ی نه جــات پابنیــــانی پیــش

ادامه مطلب ...

موژده بوتوشاری پاوه(یادی از میرزا عبدالقادرپاوه ای

موژده بوتوشاری پاوه

له سیبه ری کیوی شاوه

له ژیرتیشکی ئه وهه تاوه

له نیو ئه وگه له چه وساوه

له سه ر قه لای به رزی کاوه

میرزای پاوه یی هه ستاوه

موژده بوشاخ ودارستان

بوکریوه ی وه رزی زستان

بومه یخانه ومه ی په ره ستان

بوسه ره نجی دیده مه ستان

له سه ر قه لای به رزی کاوه

میرزای پاوه یی هه ستاوه

ادامه مطلب ...

تاریخچه ی رادیوی کردی کرماشان( وفعالیت چهار تن از بزرگان ادب وهن

مدیر وبلاگ:چندی پیش تنها شماره فصل نامه ی انستیتو کُردرا ورق می زدم،یکی از موضوعات آن

تاریخچه ی رادیوی کردی کرماشان بود که حضور چهار تن از بزرگان روستای خانقاه به عنوان نخستین

فعالان رادیو کرماشان توجه مرا بیشتر به خود جلب کرد لذا تصمیم گرفتم که قسمتهایی از مطلب مذکور

را دروبلاگم جهت استفاده کاربران گرامی به نمایش بگذارم امیدوارم که بپسندید وبا نظرات ارزشمندتان

چراغ راهم باشید:

رادیو کردی تهران دراواسط پاییز سال 1337ابتدا با 15 دقیقه وسپس نیم ساعت وسرانجام یک ساعت به

پخش برنامه به دوگویش سورانی وکرمانجی پرداخت ورادیوی کرماشان نیز دراواخر پاییز همان سال با

یک ساعت سورانی ونیم ساعت گویش کلهری آغاز به کار کرد.

ادامه مطلب ...

یه که م عیشق و ئه وینی مه وله وی کورد له دی خانه گا بو

چه ند سال پیش له سالی 1341ه ق "ماموستا سه ید عومه ری کوری شیخ ئه بووبه کرله ساداتی

"خانه گای پاوه"،له دیی خانه گادا مه دره سه ی بووه وده رسی فه قیی داوه وناوبانگی به مه لا چاکی

له هه ر دو کوردستاندا بلاو بوته وه ،ره نگه مه وله وی له ته مه نی بیست سالیدا وله سالی 1241 ه ق دا

له خانه گا وله خزمه ت ماموستا سه یدعومه ر دا خه ریکی ده رس خویندن بوو.هه ر له م سالانه شدا

موفتی زه هاوی هاتوته ولاتی جوانرو وبه ینی له "عولانی-هه لانی"شاری جوانروی ئیستادا له خزمه ت

ماموستا عیسای کلاشی دا ،وبه ینی له خانه گا له خزمه ت ماموستا سه ید عومه رده رسی خویندوه.

ئه م سه ره تایه بو ئه وه یه که بزانین له چه مالیکدا ئاگری ئه وین به ربوه دلی مه وله وی و،وه کوو که و

هینایه قاسپه و وه کوو بولبول هینایه چریکه وئه و هه موو شوینه واره له گه نج وجه واهیرات به نرختره ی

له شوین جی ما؟

زور له سه ر خو ده بی بلیین له دیی خانه گا ومالی ماموستا سه ید عومه ر :به لی عیشقی پاک ودوور

له هه وا وهه وه سی نه فسانی (خاتوون رابیعه ی)کچی ماموستا سه ید عومه ر مه وله وی تاوانده وه و

خه ل وخه وشی لی گرت وکردی به زیری خالیس وپاکتاو ،هوی ئه م تاویانه وه ش ئه وه بو که مه وله وی

له م عیشقه یدا شکستی خوارد. جائه و به رهه مه ی که عیشقی شکست خواردووده یبه خشی عیشقی به

ئاوات گه یشتوو نایبه خشی.

ادامه مطلب ...

نسخه های خطی ودست نویس قدیمی موجود درروستای خانقاه(

درپست قبلی ودرهمین رابطه به برخی از کاربران گرامی وعده داده بودم که بیشتر بنویسم .

با مساعدت دوستان صاحب نظر وبزرگوارم جناب آقای ملاسعدالله حکیمی وآقای حیدر غلامی

به عنوان کتابها وموضوعات ومطالب نگاشته شده در آنها پی بردیم. می دانم آنچنان که شایسته است

حق مطلب ادا نشده است وتوضیحات بیشتر را به عهده کارشناسان امر می گذارم. نمونه ای از

صفحات کتابها راجهت استفاده عزیزان به نمایش می گذارم امیدوارم که بپسندید:

کتاب نصاب الصبیان:


ادامه مطلب ...

خانقاه و بست

گردآوری:مصطفی ویسمرادی

گریز گاه دل خسته زلف چون شست است

ستم رسیده علاجش نشستن بست است

در گذرتاریخ خانقاه ، محل و جایگاه مردمانی بزرگ و با ارزش ومحل فرمانروایان و افراد صاحب نام و معتمد و دارای اماکن مقدسی بوده ، به همین دلیل مردم آن روستا در منطقه اورامانات دارای ارزش و جایگاه بلندی بوده اند و برای آنان ارزش و اهمیت خاصی قائل شده اند .که در صورتیکه در منطقه قتل و یا گرفتاری برای مردم چه مرد و چه زن بوجود آمده باشد آن شخص یا اشخاص فوراً خودرا به محدوده یا موقعیت خانقاه رسانده و در خانه یکی از بزرگان روستا تا زمان رفع مشکل بعنوان پناه جو بسرمی بردند ویا به بست می نشستند . و درآنجا در امان بوده اند . که این موضوع مهم شاید در طول قرنها که روستا موجود بوده و در تمامی منطقه آنرا می شناخته اند این چنین ارزش و احترام و یا موقعیتی بوجود آمده است . (1)

اماصاحب کتاب تاریخ تصوف درکرمانشاه(محمدعلی سلطانی)درموردبست بودن خانقاه، معتقداست که:یکی

از بزرگان روستا شخص بافضل وکمالی به نام سید علی قطب خانقاهی(متوفی دراواخر قرن سیزدهم) ،فرزند سید صنع الله سومین از خلفای نقشبندیه بوده است ،از اولیای عصر خود به شمار می رفته وبه علت کثرت برکات وکرامات به (سید علی قطب )شهرت یافته است ،ازسوی شیخ سراج الدین عثمان ماذون به ارشاد ودستگیری بوده ،علی اکبر خان رف الملک اردلان ،حکمران جوانرود ومضافات ونایب الحکومه کردستان ،از ارادتمندان ومریدان آن جناب بوده است وبه مناسبت این ارادت محل خانقاه را (بست) اعلام نموده که درزمان حیات قطب وپس از آن ،حرمت وحدود خانقاه مرعی بوده است .(2)

_____________________________________________________

1-روستای خانقاه گنجینه ای درتاریخ/فتح الله نجفی

2-تاریخ تصوف درکرمانشاه/محمدعلی سلطانی

تاریخچه اساتید ومدرسه علوم دینی روستای خانقاه

وستای خانقاه

به قلم:ماموستا حاج سیدمحمد مصطفائی

به نام حضرت دوست

ثنا و ستایش بی منتها شایسته ی آن ذات یکتا و سلام و صلوات بر روان پاک حبیب خدا محمد مصطفی و خاندان مبرا و یاران مصفا و پیروان نکو سیرت با وفا

نوشته یبرادر فاضل جناب ماموستا سید قادر عزیزی در مورد تاریخچه ای مختصر از بنای روستای خانقاه و معرفی صاحبان علم و عرفان آن دیار را مطالعه نمودم . از تلاش ایشان و برادر کوشا و دلسوزم کاک مصطفی ویسمرادی که مطالب را در وبلاگ خویش درج نموده است تشکر می کنم . احساس بنده این است که شخصیت های دینی و عرفانی دیگری در روستای خانقاه بوده اند که شمیم خوش علمی و عرفانی آنان مشام خانقاهیان و اطرافیان دور و نزدیک را خوشبو نموده است و زندگی مبارک خویش را در مسیر ارتقای دین اسلام و آموزش قرآن کریم به پایان برده اند و هریک برگ افتخاری را برای ما به ارمغان آورده اند . لذا اینجانب به جهت شناسایی این بزرگواران به نسل جدید و تکمیل نوشته ی ماموستا سید قادر به ذکر آنها می پردازم :
1- مرحوم سید مصطفی امام : ایشان هم عصر ماموستا سید عبدالرحمن مسعودی بوده و امام جمعه و جماعات بوده است . – به شکرانه خدای تعالی خانقاه در عرصه ی علوم دینی چنان توفیقی داشته که امور دینی در بین علما تقسیم شده و تقسیم وظایف به شیوه ای تخصصی انجام یافته است - .

ادامه مطلب ...

آتشگاه بزرگترین آتشکده ایران بعداز آذر گشسب

ئاته ژگا ، ئاتشگا ، آتشگاه :

این قله که به نام آتشگاه یا شاخی( ئاتشگا ) نام برده شده ، از زنجیره رشته کوههای زاگرس و شاهو می باشد .که از نزدیکی سریاس شروع و تا سیروان در مرخیل ادامه می یابد . قله آتشگاه به عنوان بلند ترین قله دامنه جنوبی شاهو ( 2465 متر ) دیدگاهی بسیارجالب و دیدنی دارد که منطقه ای وسیع تا نزدیکی کرمانشاه و روانسر وجوانرود و ثلاث باباجانی و هلبجه وشهرزور و مناطقی از کردستان و مریوان را تحت دیدگاه خود قرار داده است . به همین علت در زمان زردشتیان جای روشن کردن آتش بوده که به آن وسیله پیام آیین خودرا اعلام نموده اند . آتشکده پاوه ( آتشگاه) حدود 750 الی 800 سال مداوم دایر بوده تا بالاخره پس از حمله اعراب به دست آنان تصرف و ویران شده است .*

ادامه مطلب ...

تاریخ تصوف درروستای خانقاه

تکیه حاج شیخ نجیب اشرافی درروستای خانقاه

از سادات مشهور وسلسله علوی مرتضوی شافعی مذهبندبه کثرت زهاد وعباد معروف وساکن در روستای بزرگ خانقاه واقع در جوار شهرستان پاوه که اکنون متصل به شهر مزبور است،فضایی روحانی ومتبرک با توجه به مدفن پیشینیان سلسله محترم سادات دارد ،اکثریت قریب به اتفاق اهالی را سادات تشکیل می دهند،نخستین شخصیت از گذشتگان این سلسله مبارکه سید مسعود ابوغازی است که براساس اسناد موجود در عهد تیموریان ازبلده اصفهان به خطه کرمانشاهان مهاجرت فرموده است ودرطغرای تیولی که ممهور به دستور سلطان حسین بایقراء(875-911ه ق) است،درباره این مهاجرت آمده است(...زرین جوی قدیم خاکی است درنزدیک کرمانشاه منسوبش کردیم به سید مسود ابوغازی وموسومش نمودیم به قلعه غازی...)

ادامه مطلب ...

روستای خانقاه و آثار شیرین و فرهاد

کوه حفاری شده در قسمت شرقی خانقاه در محل پردیبر و در حاشیه هفت سواران بنام سنگ شیرین و فرهاد مربوط به دوران قبل از اسلام بوده که بنا به موقعیت مهم واستراتژی آن محل و ساکنانش احتمالاً جنگی بین سپاه اسلام و مردم اتفاق افتاده است . که وجود قبرستان صحابه هفت سواران در جوار محل دال برآن می باشد.

همانطوری که در تصویر مشاهده می کنید درِ ورودی کوه طوری است که فقط یک نفر آن هم با زحمت می تواند وارد شودولی در درون آن دو نفر به راحتی می توانند استراحت کرده یا بخوابند درسمت راست آن نیز قسمتی مانند متکا ساخته شده است.

درمورد سازنده آن و هدف از ساختنش اطلاع دقیقی در دست نیست با توجه به اینکه در، ورودی دره واقع شده است ممکن است یک سنگر باشد اما مردم محل سالهاست که به آن طاق شیرین وفرهاد می گویند.