روستای خانقاه

اجتماعیُ فرهنگی ُتاریخیُ مذهبیُ...

روستای خانقاه

اجتماعیُ فرهنگی ُتاریخیُ مذهبیُ...

خانقاه؛ روستایی دیدنی در دل اورامانات

یک استاد رشته ی مردم شناسی گفت: روستای «خانقاه» یکی از روستاها دیدنی استان کرمانشاه در منطقه ی اورامانات است.

شهلا جواهری در این باره اظهار کرد: روستای خانقاه از توابع بخش مرکزی شهرستان پاوه در سه کیلومتری جنوب غربی شهر پاوه و ۱۲۰ کیلومتری کرمانشاه قرار دارد.

او ادامه داد: این روستا به وسیله ی کوه های دالانی و آتشگاه محصور شده است. تاریخ پیدایش روستای خانقاه را که در محدوده ی شهر قدیمی پاوه قرار دارد، به دوره ی یزدگرد سوم ساسانی نسبت می دهند.

جواهری بیان کرد: روستای خانقاه در یک ناحیه ی کوهستانی استقرار یافته که آب وهوای آن در بهار و تابستان ملایم و مطبوع و در زمستان سرد است. شرایط مساعد آب وهوا، خاک و اقلیم، باغ داری در روستا را رونق داده و گردو، انگور، توت سفید و گلابی از محصولات آن است. مراتع سرسبز و حاصلخیز روستا ضمن رونق دادن به دامداری، به تولید انواع لبنیات مانند شیر، ماست، کره، پنیر و روغن حیوانی منجر شده است. تولید انواع گیوه، کلاش و قالی توسط بعضی روستاییان از جمله محصولات صنایع دستی روستای خانقاه است.

این استاد رشته ی مردم شناسی در دانشگاه های استان کرمانشاه گفت: خانه های این روستا در شیبی ملایم و به شکل پلکانی ساخته شده اند، به طوری که بام یک خانه، حیاط خانه ی دیگر است. بیشتر خانه ها دو طبقه اند. روستای خانقاه به دلیل داشتن آب وهوای معتدل، معماری پلکانی، خانه های سنتی، مناظر و چشم اندازهای کم نظیر، پتانسیل های گردشگری قابل توجهی دارد. به همین دلیل، در فصول بهار و تابستان گردشگران زیادی به این روستا سفر می کنند.

وی ادامه داد: باغ های اطراف و داخل روستا که بسیار انبوه و گسترده اند، طراوت و زیبایی وصف ناپذیری دارند، این باغ ها جزو فضاهای تفریحی مردم این روستا هستند. همچنین رودخانه ی خانقاه از کنار روستا می گذرد و در اطراف آن، درختان بلند و باغ های سرسبز میوه، فضای دلپذیری را ایجاد کرده اند. حاشیه ی این رودخانه، بخصوص در فصول بهار و تابستان بسیار زیباست و محل تفریح و تفرج مردم روستا و علاقه مندان به طبیعت است که متأسفانه به دلیل بی توجهی اهالی و گردشگران با ریختن زباله در اطراف آن، چهره ی زشتی به خود گرفته است.

جواهری افزود: بنای زیارتی باواشیخ حسن (ع) یکی از بناهای ارزشمند این روستاست. بنای این آرامگاه از سنگ، چوب و خشت است و یکی از اماکن مذهبی مورد احترام مردم روستا به شمار می رود.

برگرفته از :وب سایت آفتاب

...........................................................................................

توضیحات عکس:این عکس توسط آقای سیدرحمان محمودی دردامنه کوه آتشگاه گرفته شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد