روستای خانقاه

اجتماعیُ فرهنگی ُتاریخیُ مذهبیُ...

روستای خانقاه

اجتماعیُ فرهنگی ُتاریخیُ مذهبیُ...

جوانان شاغل درروستایمان را دریابیم!!!


   همه ی ما می دانیم که در اسلام کار از اهمیت زیادی برخوردار است « الکاد لعیاله کالمجاهد فی سبیل الله»، جوینده روزی و کوشش کننده برای تحصیل آن همچون مجاهد در راه خدا درجه دارد. در اسلام کار  اگر در راه خدا باشد خود نوعی عبادت است، همه ی بزرگان انبیا و امامان اهل کار و تلاش بودند و برای کسب روزی تلاش می کردند. همه ی این ها قداست کار را می رساند. اما اگر نگاهی به فرهنگ جاری در بین مردم داشته باشیم می بینیم امروزه برخی به دنبال این هستند که از آسان ترین راه، بیشترین منفعت را بدست بیارند. در حقیقت ما کار گریز هستیم. اگر می شد که بخوابیم و از آسمون برامون پول بباره بیشتر لذت می بردیم. در گذشته های نه چندان دور مردم اعتقاد داشتند هرچه شغل و کار سخت تر بود ، ارزش و قداست بیشتری داشت. مثلاً هرکاره تراش (سازنده ظروف سنگی) از آن جا که رنج زیادی را برای تولید محصول متحمل می شد، در نزد مردم دارای ارزش و احترام ویژه ای بود.

پدران ماورود هر نوع پول که خارج از نتیجه کسب و کار بوده است را در زندگی باعث نزول بلا می دانستند. خیلی در حلال و حرام دقت می کردند و حق الناس را رعایت می کردند. اما امروزه ما می بینیم که مردم دوست دارند از هرجا که می توانند ( حالا حلال و حرام دیگه اینقدر ها معنی نداره و همه حقشون خورده شده است.) کسب منفعت کنند. واقعا به کجا داریم میرویم؟این تغییر فرهنگ از کجا ناشی شده و می شود؟

تا زمانی که عادت داریم به بهانه تعارف در برابر حقیقت پرده پوشی کنیم و به قول معروف پارتی بازی!  تا هنگامی که فکر کنیم کارکردن با عبادت و یا بهره وری از مواهب معنوی ماههای مبارک منافات دارد، تا زمانی که خود و دیگران را عادت می دهیم به خوردن پولهای بادآورده، اضافه کارهایی که هیچ وقت انجام نشده، سودهای بیشتر از معمولی که برای زودتر رسیدن به آخرین پله زندگی برروی اجناس کشیده می شود و … فرهنگ خوب کار تحلیل می رود و جز ویرانی و تنبلی و تنپروری چیزی باقی نمی گذارد.

بعضی از رفتارهای غلط و برنامه ریزی های اشتباه به اسم دین یا هر چیز دیگر در این زمان بستری جهت فرهنگ سازی اشتباه را فراهم می کند.

امیدوارم یک مقدار عاقلانه تر بیاندیشیم. هر حرکت امروز ما فرهنگ یک عمر یک مملکت را می سازد. و هرچه امروز بکاریم فردا برداشت می کنیم. ما می توانیم حداقل خود و فرزندانمان را با روزی حلال پرورش داده و کمک کنیم تا فرهنگ خوبِ کارکردن در نسلهای بعدی جاری شود.

این عزیزان وسایر شاغلین وفروشندگان به امید ما درروستای خانقاه هزینه کرده وکارشان را شروع کرده اند ،فراموششان نکنیم وسعی نماییم تاجایی که ممکن است ازآنها خریدکرده ونیازهایمان را به وسیله آنان مرتفع کنیم.

دستگاه شخم زنی نثارحسینی

مرغ فروشی فاتح صالحی زاده

پنچرگیری جمال صالحی زاده

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد