روستای خانقاه

اجتماعیُ فرهنگی ُتاریخیُ مذهبیُ...

روستای خانقاه

اجتماعیُ فرهنگی ُتاریخیُ مذهبیُ...

آشنایی با زندگی پربرکت ماموستا سید عزیز عزیزی

ماموستا سید عزیز عزیزی فرزند سید قادر فرزند سید عزیز از سادات روستای خانقاه در تاریخ 1288 ه ش متولد شد. علی رغم شیوع بی سوادی درآن زمان وی اشتیاق فراوانی به خواندن ونوشتن و کسب علوم دینی داشت .سپس جهت فراگرفتن علوم اسلامی با پای پیاده و با نبود امکانات به مناطق مختلف از جمله کردستان عراق، سنندج ومریوان عزم سفر کرد. ایشان حدود 8 سال در پی تحصیل علوم اسلامی بوده است. بعد از اتمام دوره طلبگی به تلاش و جهد وجد برای امرار معاش کمر همت را بستند. و مدتی از عمر خود را به سرکار گری و باغداری صرف نمودند.در این اثنا با نوجوانان و خردسالان کلاسهای قرآنی برگذار مینمودندو با کتبهایی از جمله :روله بزانی و گلستان و اقبال نامه تدریس میکردند.تا اینکه از طرف کریم بگ  به تعلیم کودکان و خردسالان و نوجوانان منصوب شدند.پس از آن به عراق رفتند وبه امام جماعت خانقاه(تکیه) حلبجه توسط شیخ احمد فرزند شیخ حسام الدین منصوب گشت .

و به مدت 2 سال همانجا خدمت نمودند.سپس به منطقه برگشتند و در سال 1332 به امامت روستای دشه از طرف شیخ حبیب اله انتصاب شدند وحدود 3سال درآنجا نیزخدمت خالصانه نموده که هنوز عملکرد وی در بین اهالی مخصوصاافراد هم سن وسال خود مورد تجلیل است در سال 1335 مردم گلال از او دعوت کرده که به عنوان امام و پیشوا و امام جمعه خدمت نماید حدود 15 سال در آنجا نیز خدمات شایانی نموده است که مردم گلال آن دوران را بهترین مرحله زندگی روحانی خود می دانسته و به نیکی از او یاد می کنند وی در سال 1350 باز به خانقاه برگشته و امامت و پیشنمازی روستا را به عهده گرفته است در سال 1355 دنیا را به وداع گفته و به حضور خالق و معبودش شتافته است.وی در قبرستان عزیز آباد روستای خانقاه به خاک سپرده  شد و اولین مهمان انجا به شمار میاید.

از هم عصران وی میتوان:

1- جناب شیخ حبیب اله خلیفه بزرگ حسام الدین را نام برد.

2. ماموستا شیخ نجیب اشرافی که ایشان قران را نزد ماموستا سید عزیز اموخته است.

3.ماموستا سید فتاح  که در طلبگی با هم و باجناق یکدیگر بوده اند.

4.ماموستا سید باقی امام جمعه و سر دفتر ازدواج که کاتب او هم بوده است.

5. ماموستا سید محمود طاهایی شخصی روحانی و نیک نفس و اهل ذکر بوده و فکر بود

6. ماموستا سید محمد رشید محمودی مدرس قرآن کریم

7. ماموستا سید علی ناصری مترجم جمعه

8-ماموستا سیدقادرفخری امام جمعه اهل سنت قصرشیرین

متاسفانه خانقاه ما دارای عالمان  علیم و دانشمندان و شاعران زیادی بوده است که  بعلت تبعیت از تصوف نخواسته اند نام و نشانی داشته باشند و مقدار فراوانی از اثار انان در مسجد انباشته بودکه بازسازی وتوسعه مسجددرسال 1342 همگی را در چاه(بیره دوه به ری) انداختند.

او اهل فکر و ذکر وتلاوت قران وقرائت دلایل بود صبحها و بعد از مغرب ختم میکردنداز خصوصیات اخلاقی وی می توان به شکیبایی درمقابل مصائب، خنده رو و مهربان بودن وی اشاره نمود.

روحش شاد ویادش گرامی

غفرالله له  و لسایرعلمائنا

امین یا ربالعالمین

نظرات 1 + ارسال نظر
یار مهربان سه‌شنبه 3 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 05:28 ب.ظ http://www.pdf-ketab.com

4.93827156444.0980840884سلام
یار مهربان ! کیست؟
یار مهربان شما ضمن آرزوی لحظات شاد و خوش برایتان عرض مختصری با شما دارد.
شاید خیلی از ما در زندگی گمشده ای داریم که اگه پیدا میشد قدم هایمان را استوار تر بر میداشتیم و به آرمانهای زندگیمان زودتر دست میافتیم !
نمیدانم ولی این امکان وجود دراد که ردپای گمشده شما در وب سایت من باشد
همینک منتظر قدوم سبزتان هستم
یار مهربان ( . . . ) دوست دار شما

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد