روستای خانقاه

اجتماعیُ فرهنگی ُتاریخیُ مذهبیُ...

روستای خانقاه

اجتماعیُ فرهنگی ُتاریخیُ مذهبیُ...

دفن اموات در روستای خانقاه+عکس

زحمت کشان آرامستان خسته نباشید ،خداقوّت

اسلام ارزش خاصی برای انسان به ویژه انسان مسلمان قائل است،زیرا اسلام دین ارزشهاست.

دراسلام برای تمام مراحل زندگی انسان وحتی بعدازآنبرنامه های خاصی وجوددارد،به همین دلیل برای تولد،ازدواج ومرگ مراسم خاصی درنظرگرفته شده است مراسم تغسیل وتکفین وتدفین اموات که واجب کفایی است ازجمله مراسم خاص برای انسان بعداز مرگش می باشد.

آنچه دراین گزارش به آن پرداخته می شودمربوط به امر تدفین اموات درخانقاه است.

درروستای خانقاه از بدو تاسیس تاکنون درپنج مرحله به شرح زیر اموات دفن شده اند که درچهار محل آن به دلیل نبود زمین چندین سال است مرده ای دفن نشده،اما درمحل پنجم که حدود 35 سال استمورد استفاده می باشدهم چنان برای سالهای متمادی دیگر می توان ازآن استفاده نمود.

این محل ها عبارتند از :

1-قبرستان اطراف آرامگاه باباغازی.

2- قبرستان اطراف آرامگاه باباشیخ حسن.

3-قبرستان میراشا(که آثاری ازآن باقی نماندهوتبدیل به اماکن عمومی وجاده شده است).

4-قبرستان وه روه یانه.

5-قبرستان روبه روی زمین فوتبال (درمحل ترماتا)که فعلا از این محل برای دفن اموات استفاده می شود.

درگذشته درخانقاه زمان اعلام فوت کسی مردم اقدام به کندن قبر می کردندواگر شخصی دیروقت (هنگام غروب وبعدازآن)فوت می نمودپس ازانجام مراسم تغسیل وتکفین جنازه ی اورا به مسجد می بردندوصبح روز بعداقدام به کندن قبر ودفن مرده می شد.

این کاراگربافصل سرما وبارش برف وباران همزمان می شدبسیار سخت تربودودفن مرده با مشکلاتی همراه می گردید.

درطول زمان دلسوزان خانقاه به فکرچاره بودند،تااینکه اخیراتصمیم گرفته شدکه برای کندن قبرآماده تمهیداتی فراهم شود.

این کارنیاز به برنامه ریزی داشت ونیازبودفردیاافرادخیرخواه وعلاقمندی باشندکه داوطلبانه ودرجهت رضای خدابرای استمرار انجام امراعلام آمادگی نمایند.

درروستای ماکم نیستندعلاقمندانی که امورخیرانجام می دهنددربین این افرا دخیر2نفربه نامهای حاج عبدالله ژاله وسیدغفورفخرالدینی داوطلب شدند که مورد فوق را پیگیری نمایند.آنان فی سبیل الله حدود 5 سال است به این کار مشغولندوبا همراهی مردم خیروشرکت تعدادزیادی از اهالی خانقاه که هزینه های کندن قبر را می پردازند تاکنون توانسته اند امکانات لازم را تهیه نمایندتاقبرآماده برای دفن مرده دراسرع وقت وجودداشته باشد.

هم اکنون هرگاه شخصی فوت نماید قبردرقبرستان جدید برای تدفین او آماده است ودرهرموقع از شبانه روز ویاسال دراسرع وقت وباآرامش خاطربرای مراسم تدفین اقدام می شود.

ناگفته نماند مبلغ درآمد وهزینه نیز دردفاتری ثبت ومدارک هزینه هم نگه داری می شود وهرسال درپایان آن آقای حاج سیدناصرفخری فخری به بررسی دفاتردخل وخرج می پردازد.ضمنا مبالغ جمع آوری شده درحسابی جداگانه به نام قبرستان خانقاه مفتوح شده درصندوق قرض الحسنه اورامانات واریز می گردد.

ارشاد وهدایت امامان جمعه وجماعات ودرراس آنان رهنمودهای حاج ملاسیدمحمدمصطفایی وجناب حاج ملا سیدعبدالقادر عزیزی کارسازبوده وجای تقدیر وتشکردارد.

درخاتمه از اعتمادعموم افرادخیرودلسوزکه موجبات استمراراین خدمات رافراهم می نمایندصمیمانه سپاسگزلریم.

هیئت امناء


نمایی از قبرهای آماده وسنگ وبلوک و...

چادری که به تازگی جهت مواقع اضطراری(برف وباران و...)تهیه شده که کارتدفین را  آسان می نماید.


مسجد قبرستان که توسط فرزندان مرحوم حاج سیدمحمدصالح حسینی  بنا شد.

وبالاخره اگرخدا قسمت کند، اینجا آخرین منزل هرخانقاهی است وعزیزان مانیز آرام دراینجا خفته اندپس همه به این شهرخاموش وبی صدا نیازمندیم بیایید دررفع مشکلات آن بکوشیم .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد