روستای خانقاه

اجتماعیُ فرهنگی ُتاریخیُ مذهبیُ...

روستای خانقاه

اجتماعیُ فرهنگی ُتاریخیُ مذهبیُ...

«خانقاه، یادگاری از یادها»/کوثرفخری

خانقاه قه لاتی

   «خانقاه»، روستایی از دل ِ تاریخ،‌ محصور شده در دستان سرسبز هورامان است. روستایی کوهپایه ای که در میان کوه های «شاهو» با ارتفاع 3490 متر در شمال روستا و «آتشگاه» با 2500متر از سطح دریا در جنوب آن قرار دارد. «خانقاه»‌ کلمه ای مرکب از «خانه» و «گاه» به منظور مکان سکونت مشایخ و دراویش و اهل تصوف برای ذکر و عبادت و تفکر است، در واقع نیز این روستا به دست امامزاده ای از قریه ی «عُرّیض»ِ حجاز تاسیس شده است. این بزرگوار به نام «شیخ عثمان» مشهور به «باباغازی»‌ و ملقب به «رشاد الدین» می باشند،‌ جدٌ  این امامزاده به امام علی عریضی می رسد که از  فرزندان امام جعفر صادق هستند. «باباغازی» حدود سال 701 هجری قمری به اصفهان آمده و بعد از مدتی به منطقه ای در سرپل ذهاب که بعدها به نام «قلعه غازی» مشهور گشت،‌ عزیمت کرده و بعد از آن به «خانقاه» می آیند. با توجه به اسناد معتبر و گفته ی پیران و معتمدان روستا،‌ پیدایش«خانقاه»‌ به دست این بزرگوار و در حدود 800 سال پیش می باشد. در زمینه ی مسکونی بودن خانقاه قبل از «باباغازی»‌تا کنون هیچ سند معتبری به دست نیامده است.

مرقد ایشان در مرکز روستا و مزار  نوه ی ایشان  به نام «باباشیخ حسن» بر فراز تپه ای بالاتر از همه ی خانه های سنگی‌ِ روستا در شمال«خانقاه»  قرار دارد که زیارتگاه علاقمندان و مریدانشان است و مردم روزهای چهارشنبه برای برآورده شدن حاجات خود  به این آرامگاه می روند،‌ در ارتباط با کرامات این امامزاده حکایت ها و روایت های زیادی در میان عامه مردم وجود دارد و در اسناد و شجره های معتبره هم مواردی ذکر شده است، مواردی که افراد بیمار را به دلیل شدت بیماری و عدم توانایی در راه رفتن در حالیکه سواره به منظور شفا یافتن به زیارتگاه برده اند و پس از مدتی شفا یافته و با پای پیاده به دیار خویش بازگشته اند. هم اکنون نیز بیشتر نواده گان «باباغازی» که از سادات حسینی هستند، در این روستا سکونت دارند. شجره نامه ها و عهدنامه ها و قباله های تاریخی موجود نیز گواهی بر صحت این مدعا است.

   معماری و بافت زیبای روستا،‌ از گذشته های دور ِ سرزمینی باستانی و هنرپرور حکایت می کند ؛سرزمینی که در آن بامِ هر خانه اش استراحت گاه و حیاطِ خانه ی همسایه اش است؛  بافت قدیمی روستا همانند جزیره ای در اقیانوس سبز‌ ِ جنگل های زاگرس قرار دارد و ساحل زیبای شهر «پاوه»_ شهر‌ِ‌ هزار ماسوله ی کرمانشاه_ در حدود 2000متری آن واقع است. در فرهنگ لغت دهخدا آمده که:«خانقاه دهی است از دهستان اورامان لهون،‌ بخش پاوه، شهرستان سنندج، واقع در 3 هزار گزی جنوب باختری پاوه...ناحیه ای است کوهستانی و سردسیر دارای 750 تن سکنه که به زبان کردی و فارسی تکلم می کنند...».

   امروزه جمعیت این روستا در حدود 2000نفر می باشد و 73/98 درصد از افراد 10تا 49 سال آن باسواد هستند. سه مقطع دبستان،‌ راهنمایی و دبیرستان در این روستا وجود دارد و مهدکودک خصوصی نیز در این روستا دایر است، که البته تا دو سال پیش نیز مجتمع روستایی خانقاه فعال بود و فعالیت های زیادی از جمله: آموزش پیش از دبستان(مهد کودک) آموزش قالیبافی،‌ گیوه بافی، خیاطی و ... تشکیل گروه های والیبال و فوتبال،‌ امانت دادن کتاب هایی برای نوجوانان و جوانان،‌ آموزش قرآن و ...  در آن صورت می گرفت، اما به دلایلی از جمله کمی تعداد نونهالان و ...این مجتمع تعطیل شد .اکثر جوانان این روستا  دانشجو یا فارغ التحصیل دانشگاه های مختلف کشور در مقاطع دکترا،‌ کارشناسی ارشد،‌ پزشکی، کارشناسی و ...می باشند و استاد دانشگاهی عده ای از اهالی،‌ اشتغال در سطوح عالی اداری(مدیرکلی و ...) و وجود شاعران و هنرمندان ماهر و زبده از افتخارات این روستا است. البته تعداد شاعران و هنرمندان این روستا در ادوار گذشته نیز بسیار بوده، کسانی چون «صیدی خانقاهی»، «خسته ی خانقاهی»و ... که در زمینه ی شعر و ادب در اورامانات مشهور می باشند.

    با وجود باغات فراوانی که در اطراف‌ «خانقاه»‌ وجود دارد، بیشتر  افراد جوان و میانسال آن به امور اداری و تجاری مشغول هستند، زیرا که بارش نزولات آسمانی به نسبت گذشته بسیار کمتر شده است و آبیاری سنتی باغات، وجود آفات ، سرمازدگی و همچنین خشکسالی موجب عدم بازدهی مناسب باغات شده است و محصولات متنوعی که از پوشش گیاهی آن به دست می آمده امروزه دیگر به ندرت پیدا می شوند. باغداری در این روستا رونق گذشته اش را از دست داده و اگرچه اطراف «خانقاه»‌ تعداد ِ درختان تنومند و کهنسال بلوط،‌ گردو،‌ گلابی،‌ انجیر،‌ انار،‌ توت و ... بسیار زیاد است،‌ اما متاسفانه خشکسالی امسال که از شدت بیشتری به نسبت خشکسالی های قبلی برخوردار است در فصل تابستان، چهره ای کاملا پاییزی به «خانقاه» داده است. البته با وجود چشمه های موجود در روستاهای بالادست و در صورتیکه مدیریت درستی بر نحوه ی توزیع آب بین باغداران به وجود آید، چنین منظره ی نا خوشایندی طبیعت خانقاه و اورامانات را تهدید نمی کند. در سال های پر باران مراتع خانقاه به دلیل  شیب شمالی، آب فراوانی را در خود ذخیره کرده که این امر موجبات به وجود آمدن چشمه های جاری دائم و فصلی در آن مکان ها شده است. در مراتع جنوبی و غربی روستا چشمه های زیادی وجود دارد که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند،‌ از جمله ی این چشمه ها می توان از چشمه های «شلماو»، «‌همروله»،‌ «هانه شیخ حسن»،‌ «بیار»،‌ « هه رزه لو»‌ و «گارا» نام برد. چشمه ی «شلماو» که در جنوب غربی خانقاه واقع است، محلی به نام« قلعه گاوران»‌ وجود دارد که محل و جایگاه نگهبانان آتشکده زردشتیان بوده است. در کوهی به نام «آتشگاه»‌ یا «آتشکده»، در روبروی روستای خانقاه، هنوز هم آثاری از محل برافروختن آتش باقی است و بنا به گفته ی «پروفسور شاهپور شهبازی»، «آتشگاه»،‌ دومین آتشکده ی بزرگ ایران از لحاظ وسعت بعد از آتشکده ی «‌آذر گشنسب» تکاب است و قدمت آن به 750 قبل از میلاد مسیح می رسد.

     دامداری در این روستا تقریبا از بین رفته است و تنها 2 یا 3 خانوار به عنوان شغل دوم به این کار مشغول هستند، زیرا تخریب جنگل ها و مراتع و چرای بی رویه موجب تضعیف دامداری شده است. در گذشته،‌ کارهای جنبی زیادی از ناحیه ی باغداری و دامداری ایجاد می گردید و درآمد مناسبی را برای عده ای از مردم به دنبال داشت، اما امروزه با وجود رکود این دو شغل اصلی،‌ سایر کارهای جنبی از جمله صنایع دستی (رنگرزی، نمدمالی،‌ جاجیم و سجاده و قالی بافی)،‌ تهیه ی خشکبار و تره بار ، مبادله ی انواع غلات و ... نیز از رونق افتاده است.

اهالی روستای «خانقاه» به زبان اورامی یا هورامی تکلم می کنند و پوشش لباسی آنان نیز همانند سایر مردم مناطق اورامانات،‌ کرُدی است. در گذشته بیشتر لباس هایشان را خود تولید می کردند ولی متاسفانه امروزه بیشتر این هنر غنی، یعنی «چخورانه ک» دوزی( ساختن پارچه از پشم بز برای لباس مردانه و دوختن آن) و ساختن«کلاش»‌(گیوه دوزی) و ... در این خطه از خاک اورامانات در حال از بین رفتن است.

    در حال حاضر روستای خانقاه دارای دو مسجد، یک تکیه(خانقاه)، یک مدرسه ی علوم دینی(قدمت آموزش های دینی در این روستا حداقل به 700 سال پیش برمی گردد)، یک زیارتگاه تاریخی(باباشیخ حسن)، سه مدرسه در مقاطع مختلف تحصیلی، شرکت تعاونی روستایی، دفتر خدمات ارتباطی و ... می باشد. پل هایی که بر روی رودخانه ی پایین روستا و در میان درختان سرسبز و کهن بنا شده اند جاده ی آسفالتی که از میان انبوه شاخه ها می گذرد،‌ کوچه هایی که سنگفرش شده و نمای زیبایی میان سنت و  مدرنیته پدید آورده،‌ نیز از دیگر جاذبه های گردشگری «خانقاه» هستند.

«کوثر فخری»

منابع:

1:یادداشت های مرحوم حاج ملا سید حسین مسعودی(روحانی و مدرس برجسته ی خانقاهی)

2: روستای خانقاه در یک نگاه/سید ناصر فخری/بهمن 1384

3:تاریخ تصوف در کرمانشاه/محمد علی سلطانی/1380

4:لغت نامه دهخدا/چاپ دوم/جلد 14/

5: فرهنگ فارسی/ دکتر محمد معین/جلد اول/

6:شجره نامه ها و اسناد معتبره ی موجود

نظرات 3 + ارسال نظر
.:::نخستین چت روم اختصاصی شهرستان پا پنج‌شنبه 16 دی‌ماه سال 1389 ساعت 01:13 ب.ظ http://pavehchat.bogfa.com

سلام
خسته نباشید. خوشحال میشویم اگر بتوانیم در سطح وب تعاملی مفید داشته باشیم
در همین راستا شما را در وبلاگمان لینک کردیم و بی صبرانه منتظر لینک کردن وبسایتمان از سوی شما هستیم.
موفق و سربلند باشید.

.:::نخستین چت روم اختصاصی شهرستان پاوه .:::

هیمن پنج‌شنبه 4 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 11:42 ب.ظ

سلام . خسته نباشید . از توضیحات کامل شما در مورد روستای خانقاه ممنونیم . با تشکر از شما

negar دوشنبه 15 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 10:26 ق.ظ http://r

طرح ملی آموزش رباتیک ویژه مهد کودک ها
با سلام
از : شرکت صنایع مدرن رباتیک ایران
به : تمامی پیش دبستانی و مهد کودک های سراسر کشور
(Robo Kids)به استحضار می رساند شرکت صنایع مدرن رباتیک ایران اقدام به برگزاری کلاس های آموزش رباتیک
در مهد کودکها با هدف ارتقاء و اشاعه علم و فناوری رباتیک و افزایش خلاقیت در فرندان ایران زمین نموده است .
لذا از تمامی مدیران مهد کودکها تقاضای همکاری جهت نیل به این هدف مهم را دارد.
موارد مالی
در این طرح به ازای برگزاری یک کلاس 25 نفره بیش از یک میلیون تومان سودآوری برای مدیر مجموعه خواهد داشت.
امید است ایران سرآمد و پیشرو در صنعت رباتیک دنیا شود.
دست در دست هم دهیم به مهر، میهن خویش را کنیم آباد
جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان
شهر
نام مهد کودک
نام مدیر
را به شماره 2424 0000 99 3000
پیامک نمائید.
با تشکر صنایع مدرن رباتیک ایران

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد