روستای خانقاه

اجتماعیُ فرهنگی ُتاریخیُ مذهبیُ...

روستای خانقاه

اجتماعیُ فرهنگی ُتاریخیُ مذهبیُ...

مدرسه ی علوم دینی روستای خانقاه/ماموستاسیدعبدالقادرعزیزی

مدرسه ی علوم دینی روستای خانقاه

فرصتی پیش آمد تا در مورد مبحثی فراموش شده اما بسیار مهم مطالبی را به تحریردرآورم.

اگر بادیدانصاف به تاریخ تمدن وفرهنگ خودبنگریم به این نکته پی خواهیم بردکه ما وارث تلاش وکوشش ورشادتهای سلف صالحی هستیم که اکثریت قریب به اتفاق آنها مدتی از عمرگهربار خودرادرمدارس علوم دینی (حجره)ومساجدسپری کرده اند .

تاریخ شاهداست که درجهان اسلام مسجدومدارس دینی،خدمات گهرباری به جوامع اسلامی ارائه کرده اند درایران،عراق،ترکیه،سوریه،اسپانیا،عربستان،مراکش و..مدارس مراکز جنبش های آزادی طلبانه بوده اند.

مدرسه ی علوم دینی روستای خانقاه

فرصتی پیش آمد تا در مورد مبحثی فراموش شده اما بسیار مهم مطالبی را به تحریردرآورم.

اگر بادیدانصاف به تاریخ تمدن وفرهنگ خودبنگریم به این نکته پی خواهیم بردکه ما وارث تلاش وکوشش ورشادتهای سلف صالحی هستیم که اکثریت قریب به اتفاق آنها مدتی از عمرگهربار خودرادرمدارس علوم دینی (حجره)ومساجدسپری کرده اند .

تاریخ شاهداست که درجهان اسلام مسجدومدارس دینی،خدمات گهرباری به جوامع اسلامی ارائه کرده اند درایران،عراق،ترکیه،سوریه،اسپانیا،عربستان،مراکش و..مدارس مراکز جنبش های آزادی طلبانه بوده اند.

رادمردانی چون شافعی ،ابوحنیفه،ابن رشد،رازی وبیتوتی که جانشان را قربانی آزادی،عدالت واعتلای کلمه الله کرده اند ازآنجا برخاسته اند.

ندای آنها ندایی فارغ ازنژاد ،رنگ وتاریخ است وازهنگامیکه به کردستان ما رسیده است پدران ومادران ما به ندای آن لبیک گفته وباآغوش گرم وبازازآن استقبال نمودندتااینکه ازشرپادشاهان خودکامه وحکومتهای دیکتاتور وادیان منسوخه نجات یافته بندگی خداراقبول وازبندگی عبادرهایی یافتندودرسایه پرورش وتربیت دینی درزمینه های مختلف استعدادهایشان شکوفاشدوشخصیاتی تحویل جامعه دادند که نه تنها برای کرد بلکه برای دیگرملل اسوه ورهبر شدند.

مساجد ومدارس دینی درکردستان تاریخ بس درخشانی دارند امامتاسفانه تاکنون کسی به تمامی درباره آن وتاثیراتش برجامعه تحقیق ننموده است .حجره باتمامی کمبودها وباآن همه جفایی که ازطرف دور ونزدیک به منتسبین آن شده است توانسته نتایج بزرگی را عایدمردم بنماید.مدرسه توانسته که اصول خداشناسی ،عرفان،وادب ومبارزه با ظلم وستم رانشان مردم دهدهرچندکه دشمنان حق ودوستان هوس امروز می خواهند ارزش قاطبه علمای دین وزحمات آنان راکم رنگ وبی ارزش نشان دهند.

بی خبر ازاینکه خاروخاشاک روی آب نمیتواند پوشاننده ی آن مایه ی حیات باشدوابربرای همیشه روی خورشیدنخواهدماند.

ماموستا علاءالدین سجادی درکتاب تاریخ ادب کرد دراین باره چنین می گوید:درمیان چهاردیواری کهنه ودودآلود حجره ،بازندگی ساده وبی آلایش گروهی ازعلماادباوشعراءبزرگ پیداشده که باعث افتخار هرانسانی شده اند وهرخانواده بزرگی کوشش می کردبه نحوی خودرابه آنها منتسب نمایدوفرزندان خودرابه آنجا بفرستد.

درکردستان ایران ازاورامانات تامریوان وسنندج،سقزتابانه وبوکان ومهاباد،ازپیرانشهر وارومیه حجره شاهد رهبران وعلمایی بزرگ بوده که درزمینه های مختلف نبوغ خودرابه نمایش گذاشته اند.

به جرات می توان گفت که کمترشاعر ونویسنده مشهورکردی یافت می شود که حداقل مدتی از عمرخودرا درحجره نگذرانده باشد.

کیست که زندگی ملای جزیری ،حاج قادرکویی،مولوی ،هه ژار،هیمن،قانع ،نالی وده ها شاعردیگرونیزرهبرانی چون صلاح الدین ایوبی،ملامصطفی بارزانی،شیخ محمود نه مر وسعیدنورسی را مطالعه کند ودرطی ان ده ها بار به کلمه فقیه وحجره برخوردنکند.

مدارس بیاره وطویله توسط علما ومشایخ دلسوز نقش اصولی خود را برسینه سبزاورامانات به تصویرکشیده اند ،آن مدارس میلاد نور بودند.

ستارگانی در علم ،اخلاق ودینداری چون مولوی ،میرزاعبدالقادرپاوه ایی،ملاعبدالکریم مدرس،ماموستاربیعی،علامه نودشه یی،ملازاهدضیایی،ماموستاسیدحسین مسعودی،ماموستاملامجیدوماموستاشیخ محمدسعیدفارغ التحصیل این حجره ها بوده اند.

مدرسه علوم دینی خانقاه هم به نوبه خود وهمزمان باپیدایش روستا بافرازونشیب هایی ،رسالت دینی ومعنوی خود رابه انجام رسانیده است وتوانسته مامن وپناهگاهی برای اهل فکروذکرمنطقه باشدازافتخارات این حجره ،علم آموزی شخصیاتی چون مولوی ،میرزاعبدالقادرپاوه ایی،،خسته وصیدی درآن می باشد.

اکنون نیز بحمدلله فعالترازقبل جولانگه طالبان علوم دینی وروحی است.امروزه درمدرسه علوم دینی خانقاه دوسیستم آموزشی مجزا اجرامی شود:

1-سیستم طلبه سنتی:که درآن طلاب مجموعه مباحثی را دنبال کرده وبه طورسنتی فارغ التحصیل علوم دینی می شوند.دراین سیستم طلبه باید به طورتمام وقت در اختیار حجره باشدوعلوم دینی صرف را فرگیرد.

2-سیستم طلبه دانش آموز:این سیستم باجذب دانش آموزان سال اول دبیرستان تا مقطع پیش دانشگاهی همزمان با تحصیل آنها دردوره دبیرستان به آموزش علوم دینی به آنان در شیفت مخالف می پردازددانش آموزان بعداز 4سال درحالیکه دیپلم رسمی آموزش وپرورش را دریافت کرده انددروس مقدماتی علوم دینی رانیزفراگرفته وآماده اندتادرصورت علاقه شخصی خودووالدین به طور تمام وقت به تحصیل علوم دینی بپردازند.این سیستم بعدازکم شدن ناگهانی طلاب علوم دینی در10 سال اخیربه اجرا درآمده است.مدرسه همچنین بارویکردی نوبه زنان نیزعلوم دینی می آموزدازسال 1379 مدرسه بانوان که شعبه ای است ازمدرسه علوم دینی خانقاه فعالیت خودرادرروستا آغازکردوبعدازدوسال باانتقال به شهرستان پاوه دورجدیدی ازفعالیت خودراآغازکرده است.

مسلما به امورات مدارس،مساجد،روحانیون وطلاب ودیگراموروابسته ازجمله مسایل فکری رایج درجامعه نقدهای جدی وارداست.

انتقادات وپیشنهادهای سازنده ی شمارابه دیده منت می نگریم وامیدوارم آنها را از ما دریغ ننمایید.

مدیرمدرسه علوم دینی خانقاه

سیدعبدالقادرعزیزی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد