روستای خانقاه

اجتماعیُ فرهنگی ُتاریخیُ مذهبیُ...

روستای خانقاه

اجتماعیُ فرهنگی ُتاریخیُ مذهبیُ...

نسخه های خطی ودست نویس قدیمی موجود درروستای خانقاه(

درپست قبلی ودرهمین رابطه به برخی از کاربران گرامی وعده داده بودم که بیشتر بنویسم .

با مساعدت دوستان صاحب نظر وبزرگوارم جناب آقای ملاسعدالله حکیمی وآقای حیدر غلامی

به عنوان کتابها وموضوعات ومطالب نگاشته شده در آنها پی بردیم. می دانم آنچنان که شایسته است

حق مطلب ادا نشده است وتوضیحات بیشتر را به عهده کارشناسان امر می گذارم. نمونه ای از

صفحات کتابها راجهت استفاده عزیزان به نمایش می گذارم امیدوارم که بپسندید:

کتاب نصاب الصبیان:


درپست قبلی ودرهمین رابطه به برخی از کاربران گرامی وعده داده بودم که بیشتر بنویسم .

با مساعدت دوستان صاحب نظر وبزرگوارم جناب آقای ملاسعدالله حکیمی وآقای حیدر غلامی

به عنوان کتابها وموضوعات ومطالب نگاشته شده در آنها پی بردیم. می دانم آنچنان که شایسته است

حق مطلب ادا نشده است وتوضیحات بیشتر را به عهده کارشناسان امر می گذارم. نمونه ای از

صفحات کتابها راجهت استفاده عزیزان به نمایش می گذارم امیدوارم که بپسندید:

کتاب نصاب الصبیان:

کتاب نصاب الصبیان: که‌ از قرن‌ هفتم‌ هجری‌ قمری‌ به‌ جای‌ مانده‌ و بی‌شک‌ از آن‌ زمان‌ تا دورة‌ معاصر مورد استفادة‌ بسیاری‌ از نوجوانان‌ بوده‌ است‌. این‌ کتاب‌ از معدود آثاری‌ است‌ که‌ در عنوان‌ آن، بر‌ اینکه‌ مخاطب‌ آن‌ کودک‌ است‌ تصریح‌ شده‌ است‌. «نصاب‌ الصبیان‌» یک‌ لغتنامه‌ عربی‌ به‌ فارسی‌ و یک‌ فرهنگنامه‌ آموزشی‌ است‌. نویسنده‌ و سرایندة‌ آن‌ ابونصر فراهی‌ است‌؛ که‌ به‌ سال‌ 640 ه‍ـ . ق. از دنیا رفته‌ است‌. این‌ کتاب‌ از همان‌ قرن‌ هفتم‌ تا دورة‌ معاصر، یک‌ متن‌ مهم‌ آموزشی‌ بوده‌ است‌ و دهها شرح‌ و تفسیر و تکمله‌ بر آن‌ نوشته‌اند. «نصاب الصبیان» در ابتدا دویست‌ بیت‌ داشته‌ است‌، اما به‌ مرور، دیگران‌ ابیاتی‌ به‌ آن‌ افزوده‌اند. تا آنجا که‌ ابیاتش‌ از ششصد بیت‌ نیز فزون‌ گشته‌ است‌. در متن‌ اصلی‌ نصاب‌ (دویست‌ بیتی‌) ابیاتی‌ به‌ آموزشهای‌ دینی‌ کودکان‌ درباره‌ شخصیتهای‌ دینی‌ اختصاص‌ دارد. در این‌ ابیات‌، نام‌ ازواج‌، اولاد و موالی‌ (غلامان‌) پیامبر و عشره‌ مبشره‌ (کسانی‌ که‌ اهل‌ سنت‌ آنها را بهشتی‌ می‌دانند) آموزش‌ داده‌ شده‌ است:
نه‌ جفت‌ نبی‌ که‌ پاک‌ بودند همه
بُد عایشه‌ و خدیجة‌ محترمه.
با ام‌ حبیبه‌، ح‍َ‍ف‍َصه‌ بود و زینب‌
میمونه‌، صفیه‌، سوده‌، ام‌ سلمه‌.
فرزند نبی‌ قاسم‌ و ابراهیم‌ است‌
پس‌ طاهر و طیب‌ از در تعظیم‌ است‌
با فاطمه‌ و رقیه‌،ام‌کلثوم‌
زینب‌ شمر ار تو را سر تعظیم‌ است‌.
مولی‌ دوازده‌ است‌ نبی‌ را یکی‌ نبه‌
دیگر فضاله‌ آنکه‌ نه‌ بیع‌ است‌ و نه‌ هبه‌
ثوبان‌، رباح‌ و صالح‌ و مدعم‌، یسار و زید
بورافع‌ وضیمره، کبیسه‌، مویهبه‌
در ابیات‌ الحاقی‌ «نصاب‌ الصبیان‌» هم‌ آموزه‌های‌ دینی‌ فراوان‌ است‌. مثلاً درباره‌ سوره‌های‌ مکی‌ و مدنی‌ و اسامی‌ قّراء سبعه‌ (قاریان‌ هفتگانه‌):
«
ای‌ قد تو در گلشن‌ جان‌ سرو روان‌
وز رشک‌ قدت‌ سرو خجل‌ در بستان‌
مفعلولن‌ مفاعلن‌ مفاعیلن‌ فاع‌
این‌ نوع‌ رباعی‌ هزج‌ اخوب‌ دادن‌.
«
نور» و «حج‌»و «انفال‌» مدینی‌ می‌دان‌
با «لم‌ یکن‌» و «زلزله‌»، «احزاب‌» همان‌.
پنج‌ اول‌ و «قد سمع‌»، «رعد»و «حدید»
«
فتح‌» و پس‌ و پیش‌ و «نصر» و «دهر»و «رحمن‌».
ای‌ غالیه‌ سای‌ طر‌ّه‌ات‌ بدر منیر
روشن‌ بودت‌ چو مهر تابنده‌ ضمیر.
مفعول‌ مفاعلن‌ مفاعیلن‌ فاع‌
تقطیع‌ کن‌ این‌ قطعه‌ و تعلیم‌ بگیر.
استاد قرائت‌ بشمر پنج‌ و دو پیر
بوعمر و علا و نافع‌ و ابن‌ کثیر.
پس‌ حمزه‌ و ابن‌ عامر و عاصم‌ را
از جنس‌ کسایی‌ شمر و هفت‌ بگیر.

یکی دیگر از کتابها ذات الشفاء فی سیرة النبی والخلفاء است که نویسنده آنشمس الدین أبو الخیر محمد بن محمد بن الجزری وموضوع آن زندگی رسول اکرم وصحابه کرام است:

کتاب الفرائض فی علم المیراث:که نگارنده آن امام قاضی ذکریاست.


کتاب علم الاشیاء:که لغتنامه ای عربی به فارسی است.

علم المنطق:

لغتنامه عربی به فارسی:

احادیث متفرقه از نبی اکرم (ص):




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد