روستای خانقاه

اجتماعیُ فرهنگی ُتاریخیُ مذهبیُ...

روستای خانقاه

اجتماعیُ فرهنگی ُتاریخیُ مذهبیُ...

گفتگویی کوتاه با بخشدار مرکزی پاوه

 

اشاره:بنا به درخواست جمعی از دوستان وجهت تنویراذهان برای برخی از کارهای انجام نشده ،نیمه تمام ویا انجام شده دولت درروستای خانقاه با بخشدارمحترم مرکزی پاوه جناب آقای ولدبیگی گفتگویی صورت دادیم ، ضمن تشکراز ایشان متن کامل مصاحبه را درادامه مشاهده فرمایید:

 

باسلام واحترام به پیشگاه مردم بزرگوار،متدین وفرهنگی روستای خانقاه

بنده در این مجال قصد ندارم به ابعاد این روستا بصورت مفصل بپردازیم اما قدمت وسابقه اش دلیلی است برای هر کسی که بخواهد در این خصوص قلم فرسایی نماید لذا این روستا از دید بنده که متولی مدیریت بخش روستایی می باشد دارای ارزش واعتبار خاصی می باشد .حضورو وجود بزرگان دینی –علمی- متصوفه- وفرهنگ ونحوه تعاملات مردمان این روستا با سایرین یکی از وجوه متمایزش با بقیه روستا هاست . در حال حاضر جزء روستای های هدف گردشگری میباشدکه بعضا اعتبارات مناسبی از این محل نیز تخصیص داده شده است.  

شکی وجود ندارد که دستگاههای اجرایی اشراف کامل بر معضلات روستای خانقاه دارند. دولت چه تدابیر وطرحهایی جهت برون رفت خانقاه از این معضلات ،در گذشته اجرا نموده و اکنون چه فکری و تدبیری در دست اجرا دارد؟

اگر بخواهم به خدمات 3 سال قبل اشاره ای داشته باشم می توان هم نقاط مثبت و مناسبی یافت وهم کمبودهایی را برشمرد. روستای خانقاه در میان روستاهای استان به عنوان یکی از روستاهای طرح هدف گردشگری شناخته شده واعتبارات این موضوع را مستقیما دریافت می کند که الحق در معابر روستاکارهای ارزشمندی انجام شده است . آخرین اعتباری که درهمین زمینه در  روستاهزینه شده است مبلغ100 میلیون تومان میباشد.

در همین رابطه تلاشهای برای رفع مشکل فاضلاب جاری در رودخانه روستا بعمل آمد که با مشکلاتی روبرو شدیم. اما از کارهای  است که بایستی هم با مشارکت مردم و هم تصویب اعتبارات به نوعی آنرا رفع نمودکه  در فصل تابستان  برای اهالی  مشکلاتی را ایجاد میکند.لازم به ذکر است در یکسال گذشته به علت فرسودگی سیستم فاضلاب روستا  دهیار محترم اقداماتی را جهت اصلاح وبهبود  وبا اعتبارات دهیاری وبعضا مشارکت مردمی انجام داده است.

_آیا می توان انتظار داشت که صنعت گردشگری روستای خانقاه رونق پیدا کند در حالیکه زیرساخت های عمرانی رفاهی روستا در مرز بحران قرار داشته  وجاده ی مناسب که یکی از فاکتورهای مهم گردشگری است بزرگترین معضل فعلی روستای ماست؟

مسیری که سالها مورد تقاضای مردم محترم روستا بود(هانه وا یا  کوله) بالاخره زیر ساخت اولیه اش به اتمام رسید ودر حال حاضر به نوعی قابل استفاده است .اعتبار هزینه شده در این خصوص تا کنون180 میلیون تومان بوده وبرای تکمیل آن به عنوان پروژه نیمه تمام درخواست اعتبار ی بالغ بر 200 میلیون تومان شده که امیدوارم در اعتبارات سال جاری راه وشهرسازی مصوب گردد . این معبر می تواند علاوه بر روستا در ترافیک شهری نیز مؤثر واقع شود.

مسیر جدید دوم معبری است که با همت اهالی محترم روستا بویژه وبصورت خاص خانواده محترم لهونی واز سمت قبرستان روستا ایجاد شده است که کارهای اولیه وبازگشایی آن نیز انجام شده که امید است با مساعد شدن هوا بتوانیم با همکاری اداره محترم راه وشهرسازی نسبت به تسطیح آن اقدامات لازم معمول نمائیم .اعتبارات این مسیر از محل مشارکتهای مردم ودهیاری صورت گرفته است . لازم به ذکر است در همین رابطه سال قبل از محل اعتبارات دهیاری مسیر ورودی روستا دیوار چینی واصلاح گردید.

قرائن وشواهد بسیاری دال بر اجرای ناموفق طرحهای عمرانی در این روستای تاریخی وکهن وجود دارد. وجود مشکلات انباشت شده از جمله مشکل سیستم آب و فاضلاب فرسوده ، گازرسانی وغیره شواهدی اند که این روستا در این سالها بهره ای از توسعه و عمران نبرده. به نظر شما مشکل کجاست؟

در مبحث آب ضمن تأیید این موضوع که مشکلاتی وجود دارد اما با اجراء وتکمیل پروژه آب مجتمع خانقاه که روستاهای  خانقاه ؛گلال ودرمور را پوشش می دهد برای همیشه مشکلات آب شرب روستا برطرف می گردد.اعتبار این پروژه تا تکمیل نهایی بالغ بر یک میلیارد تومان می باشد که شامل حفر چاه وانتقال خط  ایستگاه و اصلاح شبکه و... می باشد. در همین خصوص اخیرا با مساعدت مدیریت محترم آبفار مشکلات آب شرب اهالی محله بابا شیخ حسن بررسی وان شاء الله بزودی این مسیر نیز که امکان تأمین آن  از طریق منبع روستایی میسور نمی باشد  حل خواهد شد .

در خصو ص پروژه پر سروصدا ی گاز نیز باید ضمن عذر خواهی وپوزش از اهالی محترم روستا به استحضار برسانم که این پروژه چند دوره را طی نمود که به علت سختی کار پیمانکار پس از انجام بخشی از کار آن را رهانموده وسبب تعطیلی کار می شدند. لازم به ذکر است تصویب بر اجرای پروژه گاز رسانی به خا نقاه به قبل از سال 90 بر می گردد.

در سه بار سفر کاری مدیر عامل شرکت گاز ویک بار سفر استاندار محترم (مهندس هاشمی) به روستا  اجرای  پروژه مورد تاکید قرار گرفت تا اینکه نهایتا در سال 92بصورت جدی اجرای کار دنبال گردیدوبسیار امیدوارم با همت مسئولین محترم نظارت  گاز وسایرین تا پایان امسال شاهد افتتاح  رسمی این پروژه باشیم . لازم به یاد آوری است اعتبار این پروژه تا پایان کار مبلغی بالغ بر 2 میلیارد تومان می باشد

علی رغم کمبود هایی که ممکن است به چشم بیاد اعتبا را تی مناسب در این روستا هزینه شده یا در حال هزینه شدن است که سرجمع آن در زمینه آب ، گاز ، مخابرات، ،بنیاد مسکن است که مبلغی در حدود 3/3 میلیارد تومان می باشد که اگر مقداری منصفانه به آن نگاه شود اعتباری مناسب است که در هیچ یک از روستاهای شهرستان چنین اعتباری هزینه  نشده است.

خانقاه بدون شک همیشه یکی از قطب های ورزشی شهرستان پاوه بوده و جوانان ونوجوانان آن قابلیت ها وشایستگی های خویش را در میادین ورزشی به اثبات رسانده اند. نمونه ی این استعدادها آقای زکریا حسنی فوتبالیست ارزنده ی خانقاهیست که سالها درمیادین برای شهرستان پاوه افتخار آفرید. این روستا بااین سابقه ،فاقد کمترین امکانات ورزشی اند. به نظر شما چرا؟

در زمینه ورزش  با اذعان به  این نکته  که روستای خانقاه  همیشه در عرصه ورزش جزء قطب های ورزشی شهرستان بوده وبزرگا نی را به ورزش شهرستان واستان معرفی نموده واینکه  مشکلاتی در خصوص جذب ورزشکار وارائه خدمات وجود دارد اما ساخت وراه اندازی زمین خاکی فوتبال روستا که میتواند مفری برای ورزشکاران بالاخص فوتبالیستها باشد در صورت اصلاح و رفع مشکلات  کمکی به ترویج ورزش خواهد بود. در همین راستا نیز مکاتباتی با ادارات  متولی امر انجام شده که در صورت تامین اعتبار مطمنا از اولویت های کاری میباشد اخیرا نیزبا هماهنگی اداره آموزش وپرورش مدرسه قدیم روستا در اختیار فعالین ورزشی وفرهنگی قرار گرفته و فعالیتهایی مناسب در آن در حال اجراست.

وسخن پایانی:

در پایان لازم است از کلیه کسانیکه دغدغه  خدمت به خلق خدا را دارند ودر روستای خانقاه متحمل زحماتی شده اند. امام جمعه محترم ؛شوراهای  هرچهار دوره ؛دهیار محترم وزحمتکش ؛معتمدین روستا نهایت  تقدیر و تشکر را داشته باشم.امید است اگر تلاشی صورت گرفته باشدمرضی رضای حق باشد وسبب  دعای خیر مردم وکمبودها را حداقل پیگیر باشیم تا حصول نتیجه.

از برادر دلسوز وفرهنگی وارسته  ودوست قد یمیم  کاک مصطفی ویسمرادی که در فضای مجازی نیز مشغول  اطلاع رسانی میباشد نهایت تقدیر و تشکر را دارم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد