روستای خانقاه

اجتماعیُ فرهنگی ُتاریخیُ مذهبیُ...

روستای خانقاه

اجتماعیُ فرهنگی ُتاریخیُ مذهبیُ...

خلاصه ای از خطبه ی نماز جمعه روستای خانقاه بیست وهفتم آبانماه نو

محوراصلی بحث گزیده ای از تفسیر سوره طارق بود.

این سوره در «مکّه» نازل شده و داراى 17 آیه است‏
محتواى سوره:
محور این سوره دو موضوع است :1 - اثبات زندگی پس از مرگ 2- قرآن آخرین سخن است
ولى در آغاز بعد از سوگندهایى اندیشه آفرین اشاره به وجود مراقبین الهى بر انسان می‏کند.
بعد براى اثبات امکان معاد، به زندگى نخستین و بدو پیدایش انسان از آب نطفه، اشاره فرموده، نتیجه‏ گیرى مى‏کند: خداوندى که قادر است او را از چنین آب بی ‏ارزش و ناچیزى بیافریند توانائى بر بازگشت مجدد او دارد.
در مرحله بعد به بعضى از ویژگیهاى روز رستاخیز اشاره کرده، سپس با ذکر سوگندهاى متعدد و پر معنائى اهمیت قرآن را گوشزد می‏نماید، و سر انجام سوره را با تهدید کفار به مجازات الهى پایان می‏دهد.

از این همه نظم و پیوستگی وتدبیر و مراقبت می توان نتیجه گرفت که انسان موجودی افسار گسیخته نبوده بلکه مورد مراقبه شدید خداوند قرار دارد هر چند به ظاهر ازاد است اما این ازادی بخاطر آنست که تعیین سرنوشت و تغییر مسیر به دست او باشد ( ان کل نفس لما علیها حافظ)

ممکن است کسی بگوید که چگونه خداوند متعال این همه رفتار و کردار و گفتار انسانها را تحت نظر دارد؟ در جواب گفته می شد مادامیکه خداوند حکیم قادر است که از قطره آبی این موجود عجیب را خلق کند می تواند بر ظاهر و باطن او نیز مراقبت داشته باشد پس ای انسان مغرور و خودخواه به خود آی و بر اصل خود نظر افکن که از آبی مستقذر آفریده شده ای (انه علی رجعه لقادر) این بازگشت برای خود نمایی نبوده بلکه برای محاسبه می باشد در آن روز نه از حود نیروی دفاعی دارد نه کسی می تواند معین و یاری دهنده او باشد.

این آیه (ان کل نفس لما علیها حافظ ) دو احساس را در دل دو گروه ایجاد می کند :

یکی احساس ترس نسبت به مجرمان دوم مهر و نوازش نسبت به مظلومان در بین نجم ثاقب و ماء دافق ارتباط دقیقی است همانطور که نور ستاره در شب نفوذ می کند قطره اصل انسانی نیز می جوشد تا به انسان ناطق و هوشیار تبدیل گردد.

 این تغییر و تحول ناگهانی نبوده توسط دست و نیروی اداره می شود تا انسان ضعیف را به کمال برساند پس انسان حافظ  وپاسدار دارد تا جسم و جان و عقلش مصون بماند.

 سلول کوچکی که در نطفه می باشد و جز با میکروسکوپ دیده نمی شود به محض اینکه در رحم استقرار یافت  به حرکت و جستجو می افتد و خالق نگهدار در جداره رحم خونی برای تغذیه اش اماده کرده است به عملیات می پردازد و قسمتی ساختمان استخوانی را به و جود می آورند و مجموعه ای عضلات دیگری دستگاه عصبی و لنفاوی و دیگر اعضا را می سازد هر سلول و ظیفه خود را می داند که در کجا قرار بگیرد و ذره ای تخطی نخواهد کرد همه این سلول ها چه بصورت تک تک چه به صورت دسته جمعی حامل ژنهای موروثی و سجایا و خصوصیات اجدادی خود هستند.

تمامی اعضا از این عجایب برخوردارند این خود گواه بر قدرت و حکمت و تدبیر خداوندی است قادر حکیم برای اولین بار او را ایجاد کرده و محافظت نموده است می تواند بار دیگر به تجدید ساختمان او بعد از فرسوده شدن و متلاشی گشتن اقدام کند.

 کی چگونه ؟

(یوم تبلی السرائر) در آن روز اسرار و نهان ها اشکار می گردد.

  دراین جا شاید بعضی در این مورد شک کنند چگونه انسان بعد از متلاشی شدن اعضا دوباره زندگی می یابد خداوند برای رفع شک انها قسم یاد می نماید( و السماء ذات الرجع و الارض ذات الصدع)  آسمان دارای رجوع است و زمین دارای شق در این دو قَسَم لطافتی است و آن اینکه همچنانکه در آسمان آب توسط بخار و ابر برمیگردد و زمین به وسیله گیاه شکافته می شود انسان نیز دوباره زنده می شود.

مقسم به چیست؟ قرآن فاصل حق و باطل است

سپس به محمد و یاران  و داعیان اعلام می نماید در صورتیکه توسط ظالمان و دشمنان مورد اذیت ، آزار ،کید و حیله قرار گرفتید مطمئن باشید که نهایت کار به نفع مومنین میباشد و مستکبرین و ظالمان نه فقط هلاک می شوند بلکه اسرارشان افشا می گردد لذا شتاب نکن پایان امر را دور مپندار.

امام جمعه روستای خانقاه

سید عبدالقادر عزیزی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد