روستای خانقاه

اجتماعیُ فرهنگی ُتاریخیُ مذهبیُ...

روستای خانقاه

اجتماعیُ فرهنگی ُتاریخیُ مذهبیُ...

زیبایی در خانقاه پرسه میزند/علی یوشی زاده


madar_pedar77@yahoo.com

روستای خانقاه وا قعا عجب روستاییه ازهر نظر که بگی.هر چند از دیرباز برای خیلیها  مشخص بوده لاکن در سطح کشوری جا یش خالی بود.

حال با توجه به فراگیری رسانه ها  و مطرح شدن دهکده ی جهانی کم کم این روستای عزیز برای همه گان بهتر و بیشتر شناخته میشود.

 

مطلب زیر در روزنامه پرتیراز و ملی جام جم که در تاریخ 26/2/90 و در ضمیمه چاردیواری و با عنوان آخرهفته کجابریم؟ چاپ شده است مطلب بسیار زیبا یی است  در مورد روستای خانقاه میباشد.

 

ما هم به نوبه خود از نویسندگان ودست اندر کارانش تشکر میکنیم و امید واریم مطالب کاملتری از این روستای زیبا تهیه گردد.

زمینش را چمنهای بلند و گلهای چند پر زرد پوشانده اند. شاخه های درختانش از شکوفه هایش سپید وصورتی پوشیده شده اند.اسمانش مثل اسمان شهر ما چرک نیست ابی است. ابی بی دریغ و تمام نشدنی که گاهی دو سه تا پاره ابر بی ازار رویش سرسره بازی می کنند.اطراف روستا را باغهایی پر از گردو و انگور و توت و گلابی پوشانده اند و بر کو چه پس کوچه هایش در ختانی کهنسال سایه انداخته اند.

 

روستای قشنگی است انقدر قشنگ که کوها با بازوهای پوشیده از جنگل انبوه بلوط محکم در اغوشش گرفته اند و رودخانه ای بی خیال پای کوهش پیچ و تاب می خورد.

 

اینها که گفتم  میتواند وصف هر روستای هدف گردشگری باشد اما اگر بگویم این روستا معماری پلکانی دارد و مردمش به زبان کردی و با لهجه هورامی سخن میگویند  شاید یاد روستای خانقاه بیفتید روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان پاوه در استان کرمانشاه .

روستای خانقاه از ان دست روستاهایی است که گردشگران هر سال کرور کرور می ایند به تماشایش اما گردشگران بر حسب هدفشان از بازدید روستا زمین تا اسمان با هم فرق  میکنند.

 

بعضیها به خانقاه می ایند به این دلیل که عاشق طبیعتند.انها به محض رسیدن به خانقاه به باغهای پر میوه اش سر میزنند کنار رود خانه های ناو یا خانقاه وقت میگذرانند و در حواشی جنگلهای بلوطش  راهپیمایی میکنند.اما کسانی هم وجود دارند که به هوای کوهنوردی میایند.انها کوههای اتشگاه یا دالانی را برای صعود انتخاب میکنند.کسانی هم به موسیقی علاقه مندند.انها سماع دراویش و دف نوازی را به تماشا مینشینند.بعضی ها هم از دیدن شاهکارهای معماری لذت میبرندو وقتشان را صرف شناخت بهتر معماری پلکانی روستا میکنند بعضی ها هم ...

 

روستای خانقاه برای هر گردشگری با هر سلیقه ای مناسب است به شرط اینکه حاضر باشید تا پاوه بروید و بعد هم جاده 2 کیلو متری اسفالته ای را که از این شهر تا خانقاه کشیده شده است طی کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد